Publicitat
Publicitat

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA I SUPERIOR

Mestres i pares alerten que les mesures de Rigau fomenten la repetició i no milloren l'aprenentatge

La comunitat educativa no vol els exàmens de setembre

La major part de la comunitat educativa no està d'acord amb la recuperació dels exàmens de setembre fixada per Rigau. Amb l'excepció d'un sindicat, mestres i pares consideren que no millorarà resultats.

La recuperació dels exàmens de setembre per als alumnes de secundària, concretada ahir per la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, no ha estat ben acollida per la major part de la comunitat educativa catalana, que ho interpreta com un trencament amb el concepte d'educació "comprensiva" instaurat per la Logse el 1990, i fonamentada en l'avaluació contínua. Mestres i pares creuen que el que l'alumne no ha aconseguit millorar al llarg del curs difícilment ho podrà resoldre en dos mesos d'estiu.

La restricció a dues assignatures en el nombre de suspensos que la junta d'avaluació potperdonara un alumne per passar de curs tampoc no genera consens, pel temor que només serveixi per augmentar el nombre d'alumnes repetidors, quan "tots els estudis constaten que repetir curs no millora l'aprenentatge", assenyala la dirigent d'Ensenyament a CCOO, Montse Ros. Només el sindicat de mestres de secundària ASPEPC, que fa anys que reivindica els exàmens de setembre, és rotundament partidari dels canvis instaurats per la consellera Irene Rigau. El portaveu del sindicat, Xavier Massó, defensa la prova al setembre com la "segona oportunitat que tots els alumnes mereixen" i denuncia l'ús "indiscriminat" que algunes juntes d'avaluació han fet de la potestat d'aprovar assignatures suspeses. "Per maquillar dades de fracàs escolar, els mestres reben pressions per fer passar de curs els alumnes, fins i tot amb l'amenaça que si tants alumnes repeteixen s'eliminarà un grup" i un professor anirà al carrer, denuncia. La portaveu d'USTEC, Rosa Cañadell, admet que es poden haver donat aprovats immerescuts i ho atribueix a "la pressió del departament quan supedita la concessió de projectes als resultats del centre". Però Cañadell és crítica amb la decisió de Rigau perquè "va en contra de l'autonomia dels centres" per avaluar els alumnes i "no redueix el fracàs escolar".

Les juntes d'avaluació

Tant Cañadell com Ros defensen que les juntes d'avaluació fan un ús correcte de la seva capacitat d'aprovar matèries suspeses, mesurant l'esforç i el procés global d'aprenentatge. També ho defensa el president de l'associació de directors AXIA, Jaume Prat, que posa en dubte el "rendiment" que puguin tenir els exàmens de setembre. David Altimir, de l'Associació Rosa Sensat, també creu que és més útil "treballar la globalitat del desenvolupament de l'alumne", com fixava la Logse.

El portaveu de la Federació d'AMPAs de Secundària (Fapaes), Pere Farriol, alerta del greuge que l'avaluació al setembre pot comportar en la igualtat d'oportunitats, amb "les diferències que generarà entre els que es poden permetre pagar un reforç a l'estiu i els que no". Farriol s'oposa també als arguments de Rigau sobre la pèrdua de la cultura de l'esforç. "Si el mestre no té eines per motivar l'alumne i que vagi entenent la matèria, l'alumne no s'esforçarà -diu Farriol-. La clau no és esforç, és motivació".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT