Publicitat
Publicitat

EMPRESES

Els accionistes han viatjat a Doha per enllestir l'acord, però hi ha un pla B: el grup xinès que va comprar NH

Spanair ultima la venda del 49% A Qatar Airways

Els socis de Spanair ultimen la venda del 49% del capital de l'aerolínia catalana a Qatar Airways, propietat del govern de Qatar en un 50%. El grup xinès que va comprar NH Hoteles és el pla B.

Spanair ha trobat finalment el soci industrial que estava buscant des de fa més d'un any per mantenir la seva activitat. Els socis de l'aerolínia catalana ultimen la venda del 49% de les accions de la companyia a Qatar Airways, segons ha pogut saber l'ARA de fonts coneixedores de l'operació.

La companyia aèria catalana està actualment intercanviant informació amb l'aerolínia qatariana, que té el seuhub(centre de connexió de vols) a Doha, per tal de tancar els serrells de l'operació. Tot i estar a punt de tancar-se la venda del 49% de la companyia, els accionistes de Spanair -la Generalitat n'és el principal soci, amb més del 40% del capital- tenen un pla B.

Aquesta alternativa passa per vendre el 100% de l'empresa presidida per Ferran Soriano al grup industrial xinès HNA. Aquesta societat es va donar a conèixer a Espanya el maig passat amb la compra del 20% de la cadena d'hotels NH per un import de 330 milions d'euros.

Es dóna la circumstància que el banc d'inversió que va intermediar la venda del 20% de la cadena hotelera espanyola va ser Lazard, la mateixa firma que va rebre el mandat de venda de Spanair.

Després de sondejar infructuosament diverses aerolínies estrangeres per entrar al capital de la companyia, Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa) -el vehicle inversor que agrupa les inversions del Govern, Catalana d'Iniciatives, alguns empresaris de la fundació FemCat, Turisme de Barcelona i la Fira a Spanair i que suma el 85% del capital- va encarregar a Lazard a finals de juny la cerca d'un possible comprador.

Vol a Barcelona

Abans de Qatar Airways, companyia que connecta l'aeroport del Prat amb Doha des del juny del 2010, Spanair havia temptejat Lufthansa, Turkish Airlines i la colombiana Avianca. Des d'un inici el soci preferent per a Spanair era Lufthansa, ja que la companyia alemanya lidera a Europa l'aliança de companyies aèries Star Alliance, de la qual Spanair és membre. No obstant, la crisi econòmica -que ha malmès els comptes de les companyies aèries pel seu extret marge de benefici i l'alta dependència del preu del petroli- i laindigestióde la compra de companyies com Brussels i BMI van fer que Lufthansa desistís.

Una representació d'accionistes de Spanair ha viatjat durant els darrers dies a Doha per enllestir l'acord amb Qatar Airways. La companyia es va fundar el 1994 i en un començament era una aerolínia d'ús privat per a la família reial qatariana. Actualment el govern de Qatar té un 50% de les accions de l'empresa i la resta està en mans d'inversors privats. Qatar Airways opera vols a un centenar de destinacions a través d'una flota de 97 avions.

Injecció de milions

Un portaveu de Spanair va negar ahir que s'hagi arribat a un acord amb Qatar i va remarcar que "s'està parlant amb diverses companyies". Spanair fa dos requeriments als seus nous accionistes: una injecció de 150 milions d'euros durant els propers anys per desplegar el pla de vols de llarg radi i el manteniment de l'estratègia per convertir l'aeroport del Prat en unhubintercontinental.

Aquesta és, de fet, la motivació que va empènyer un grup d'inversors catalans a comprar Spanair a l'escandinava SAS per un euro el gener del 2009. Es volia aprofitar la inauguració de la terminal 1 del Prat i la retirada d'Iberia de la capital catalana per dotar Barcelona de la xarxa de vols transoceànics que la societat civil feia temps que reclamava (la màxima expressió va ser l'acte de l'Iese, el 22 de març del 2007).

El president de Spanair, Ferran Soriano, i el conseller delegat, Mike Szücs, van liderar el pla per donar la volta a la companyia. Després de traslladar la seu de Palma a Barcelona i acomiadar mig miler de treballadors, els directius es van centrar en l'optimització de la companyia i el creixement a Barcelona. Però la crisi econòmica va acabar de complicar una missió difícil per ella mateixa -"col·losal", deia Soriano durant els primers mesos- i les pèrdues no van deixar d'arribar. Spanair va facturar 608 milions d'euros l'any passat i va perdre 116 milions, enfront dels 186 de l'any anterior.

La Generalitat ha aportat recentment 56 milions a la companyia en forma de crèdit participatiu amb l'objectiu de mantenir l'activitat de l'empresa.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT