Publicitat
Publicitat

EL TANCAMENT DE SPANAIR

Les aerolínies de baix cost van sumar 17 milions de passatgers l'any passat a l'aeroport de Barcelona

El 'low cost' absorbirà un 63% del trànsit del Prat

La desaparició de Spanair provocarà el creixement del baix cost a l'aeroport de Barcelona. Aquest trànsit sumarà un 63% del total. Vueling, Ryanair i EasyJet són les més ben posicionades per guanyar pes.

Sis de cada deu passatgers de l'aeroport del Prat viatjaran amb una aerolínia de baix cost. Aquest és el nou escenari de la infraestructura barcelonina després del cessament d'operacions de Spanair divendres. Tant els responsables de l'aerolínia catalana, que era el segon operador del Prat, com el Govern i la resta de companyies aèries donen per fet que l'espai que deixa Spanair a Barcelona serà ocupat per aerolínies low cost .

En primera posició en aquesta cursa hi ha Vueling (participada per Iberia en un 46%), l'irlandesa Ryanair i la britànica EasyJet. Aquestes tres companyies copen ara -en aquest ordre- el podi de l'aeroport de Barcelona. L'any passat van sumar 14,08 milions de viatgers al Prat, xifra que representa el 41% del total de viatgers de la instal·lació. En total, el low cost va moure 16,68 milions de viatgers a la capital catalana -el 48,49% del total-, en sumar les operacions de companyies com Wizz Air, Air Berlin, Transavia, Germanwings, Niki, Jet4you, Jet2 i BMI.

Si se sumen els 4,33 milions de passatgers que va tenir Spanair a Barcelona durant el 2011, el baix cost hauria sumat 21 milions de passatgers, un 61,08% del total d'usuaris del Prat l'any passat. Fonts del sector apunten que aquesta xifra s'elevaria, com a mínim, fins al 63% si es tenen en compte els plans de creixement de Vueling i Ryanair a Barcelona.

Abans del tancament de la companyia catalana, Vueling va anunciar l'obertura de 23 rutes al Prat gràcies a la incorporació de cinc nous avions a la base de Barcelona (fins a sumar-ne 28 al Prat). És l'aposta més gran de la companyia des de la fusió amb Clickair, el juliol del 2009. D'aquesta manera, l'aerolínia presidida per Josep Piqué vol blindar el seu lideratge a Barcelona.

No hi haurà viatgers orfes

El conseller delegat de Vueling, Álex Cruz, va explicar dilluns que la companyia assumirà a partir del 25 de març cinc rutes de Spanair (dues a Barcelona i tres a Bilbao) i n'estudiarà més. "No desestimarem cap mercat que tingui demanda constant i rendible", va dir Cruz. El conseller d'Economia, Andreu Mas-Calell, és del parer que cap passatger de Spanair quedarà orfe, segons va dir dilluns.

"El que és raonable que passi ara és que l'espai que deixa Spanair l'ocupin Ryanair i altres companyies de baix cost", va dir el president de Spanair, Ferran Soriano, a l'entrevista amb l'ARA de diumenge.

Vueling (que ahir va pujar a la borsa un 13,33%, després que dilluns ho fes un 25%) vol desmarcar-se de la resta de low cost pels seus serveis diferencials. De fet es defineix com la "primera aerolínia de nova generació" perquè ofereix serveis equiparables als de les companyies tradicionals amb preus ajustats. Però el cert és que Vueling és una companyia de baix cost a tots els efectes (opera vols de curt i mitjà radi punt a punt i a preus baixos) i així és reconeguda en la indústria aèria. És la representant a Espanya de la European Low Fares Airline Association (Elfaa), la patronal que va denunciar davant de l'autoritat de Competència de la Unió Europea les aportacions públiques a Spanair (un dels desencadenants del fracàs de la venda a Qatar Airways).

L'aerolínia irlandesa Ryanair, a Barcelona des del setembre del 2010, és ara la segona aerolínia del Prat. L'any passat va aportar prop de la meitat dels nous passatgers del Prat (que va arribar a la xifra rècord de 34,4 milions de viatgers, un 17,8% més que el 2010), fins a sumar-ne 3,46 milions. Aquest any espera transportar 4,4 milions de viatgers al Prat i ha promès que assolirà algun dia el lideratge del trànsit aeri a Barcelona.

EasyJet ensenyarà les cartes divendres. La companyia anglesa prepara des de fa anys l'obertura d'una base d'operacions al Prat, però va aturar aquests plans per la irrupció de Ryanair. Volotea, la nova low cost impulsada pels fundadors de Vueling, s'enlairarà aquesta primavera i podria operar al Prat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT