Publicitat
Publicitat

ELECTRÒNICA I CIÈNCIA A L'AUTOMÒBIL

Ficosa fabricarà a Viladecavalls un nòdul de telecomunicacions que portaran tots els vehicles

El cotxe del futur tindrà ADN català

Ficosa ha liderat un grup de 18 empreses en la recerca de tecnologies de telecomunicacions integrades a l'automòbil. D'aquí tres mesos començarà a vendre el primer dispositiu made in Catalunya.

L'estratègia de Ficosa de convertir-se en un proveïdor de l'automòbil de base eminentment electrònica avança a pas ferm. La multinacional catalana va presentar ahir els resultats del projecte d'innovació que ha liderat els últims tres anys i en què han col·laborat fins a 18 empreses i 19 centres de R+D i universitats espanyoles. L'objectiu, que tots van donar ahir per acomplert, era desenvolupar la tecnologia que, en un futur no gaire llunyà, revolucionarà el món de l'automoció urbana.

D'aquí tres mesos, Ficosa començarà a comercialitzar un nou dispositiu on s'integraran tots els avenços tecnològics i científics que s'aniran incorporant als vehicles en els propers anys. En una primera fase, aquest nòdul de comunicació permetrà l'enviament d'una trucada d'emergència en cas d'accident, el control de les flotes de vehicles i facilitarà informació sobre l'estat de les bateries en el cas del cotxe elèctric.

Segons va explicar el conseller delegat de Ficosa, Xavier Pujol, l'empresa ja té un primer client. Es tracta d'un fabricant d'automòbils francès de qui espera ingressar uns 60 milions d'euros gràcies a aquesta primera comanda des d'ara fins al 2013. A partir de llavors, començarà la segona generació d'aquests dispositius i la planta de Viladecavalls que Ficosa va comprar a Sony l'any passat ja estarà en plena forma per afrontar el seu primer gran repte. "Volem concentrar a Viladecavalls tot el procés des de la concepció fins al desenvolupament i la fabricació d'aquests equips", va explicar Pujol. Per fer-ho, s'aprofitarà el know how electrònic que han aportat a la companyia els enginyers heretats de Sony i es prepararan els gairebé mil treballadors de la planta. "Aquest projecte dóna optimisme a la fàbrica de Viladecavalls", va afegir Pujol.

La tecnologia MARTA El que ahir es va presentar a Barcelona és el resultat d'un dels 16 programes Cenit, que ha rebut una injecció de 15,5 milions d'euros del ministeri de Ciència i Innovació i que ha rebut una inversió de 35 milions.

El projecte MARTA -així el van batejar els seus impulsors- s'ha desenvolupat al llarg dels últims tres anys i ha servit per descobrir noves tecnologies que permetran en el futur una millor comunicació entre vehicles i entre els vehicles i les infraestructures, segons va detallar el responsable de R+D+i de Ficosa, Vicenç Aguilera. Entre les possibilitats que encara han d'arribar hi haurà la integració de càmeres i sensors exteriors als vehicles per detectar vianants i reduir accidents. També, gràcies a tecnologies i sistemes com ara el wifi es podrà rebre informació sobre l'estat de congestió de carreteres i vies urbanes per traçar recorreguts alternatius.

A banda de Ficosa, hi han participat empreses com Telefónica, Seat i companyies d'enginyeria i sistemes de transport com ETRA i GMV Les possibilitats són enormes i el mercat, també, ja que la integració de la legislació no només a Europa sinó a nivell mundial afavorirà aquestes millores tecnològiques apel·lant a qüestions de seguretat i de respecte al medi ambient.

Un mercat per conquerir
La Comissió Europea té previst fer obligatori que els vehicles incorporin a partir del 2014 la trucada d'emergència automàtica en cas d'accident. Serà l'excusa per instal·lar als habitacles dels cotxes el nòdul de comunicació i obrirà la porta a la incorporació de tecnologia cada vegada més sofisticada.

Més enllà de la normativa europea, els Estats Units ja han fet públic que serà obligatori que a partir del mateix any els automòbils surtin de sèrie amb una càmera a la part posterior dels vehicles.

Tot plegat fa que el mercat mundial que obren tots aquests canvis superi els 6.500 milions d'euros a nivell mundial, segons els càlculs del sector.

La ministra de Ciència i Innovació, Cristina Garmendia, va assegurar que amb projectes com el MARTA, l'Estat espanyol i la seva indústria "poden sortir a competir al món sense complexos" i va defensar la fe de l'executiu en aquest tipus de consorcis basats en la cooperació.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT