Publicitat
Publicitat

INFORME ANUAL DEL GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR

La meitat dels nous negocis neixen només amb diners de l'emprenedor

La crisi frena el crèdit bancari però genera empreses més sòlides

La restricció del crèdit dificulta la creació de noves empreses a Catalunya, però les que ara es creen són més sòlides que abans de la crisi. Així ho revela l'informe anual del Global Entrepreneurship Monitor.

L'inici de la crisi ha provocat un descens en el nombre d'empreses i en el d'emprenedors. Però també hi ha bones notícies: entre les empreses creades, la taxa de supervivència és molt més elevada que en els anys daurats. "Hi ha més qualitat i menys quantitat", resumeix el doctor Esteban Lafuente, professor de la UAB i investigador principal d'un estudi sobre l'emprenedoria a Catalunya.

La gran majoria de les empreses que naixien abans de la crisi acabaven desapareixent poc després. Per exemple, d'entre totes les empreses que es van crear a Catalunya el 2005 només un 15% seguien existint dos anys després. En canvi, d'entre les nascudes el 2008 (any de l'inici de la crisi) més d'un 52% seguien existint 48 mesos després. Aquesta taxa és encara més elevada en el cas de Barcelona, on les empreses supervivents van superar el 62% (abans de la crisi només ho feien el 14%). Així ho revela l'informe anual del Global Entrepreneurship Monitor, un estudi que es fa a tot el món i que a Catalunya coordinen la Generalitat, la Diputació de Barcelona, l'Institut d'Estudis Metropolitans i la Universitat Autònoma de Barcelona. L'estudi s'ha basat en enquestes a 2.000 catalans.

Totes les estadístiques que recull l'informe tenen un denominador comú: la falta de crèdits que concedeix la banca. Aquestes restriccions són el que ha provocat que el nombre d'empresaris s'hagi estancat, ja que no tenen diners per endegar el seu projecte. El flux net d'empresaris (la diferència entre els nous i els que deixen de ser-ho) tendeix a zero, i això suposa un canvi dràstic de tendència. El 2007, per cada empresari català que desapareixia n'hi havia més de 7 que el reemplaçaven, mentre que el 2010 no n'hi havia ni un (concretament 0,7).

"No hi ha diners", resumeix Esteban Lafuente. "El motiu principal d'aquesta baixa reposició en el nombre d'empresaris és la restricció del crèdit: així ho expliquen els mateixos enquestats", afirma.

Les dificultats per crear una empresa han provocat que hi hagi un boom d'emprenedors potencials, és a dir, persones que es plantegen iniciar el seu projecte però que no ho fan per la raó que sigui -el motiu més habitual és la restricció del crèdit-. L'estudi afirma que el 7,5% dels adults catalans són potencialment emprenedors (xifra que suposa un augment del 76% respecte a l'any anterior). En total, un de cada cinc catalans estan involucrats en algun tipus de procés empresarial, sigui perquè són emprenedors potencials, estan muntant una empresa o perquè ja són empresaris consolidats.

Diners propis

Els pocs crèdits que concedeix la banca no només ha provocat un descens en el nombre d'empresaris, sinó que ha disparat el nombre de noves empreses que es financen únicament amb diners del mateix emprenedor. El 2010, gairebé la meitat de les empreses creades es van finançar exclusivament amb capital de l'empresari, mentre que quatre anys enrere la proporció era només d'una tercera part. "Hi ha més gent que ha de posar diners de la seva butxaca per muntar un negoci", diu Lafuente.

Això ha comportat que ara l'emprenedor sigui, de mitjana, una persona més rica que abans de la crisi. Per a les persones amb diners és més assequible muntar una empresa, ja que no estan obligades a negociar un crèdit amb el banc per emprendre el seu projecte. Un 10% dels emprenedors tenen una renda superior als 100.000 euros anuals, mentre que entre el conjunt de la població les persones amb aquests ingressos només són l'1%. Al cap i a la fi, muntar un negoci no és barat: la inversió inicial mitjana va ser de 125.000 euros el 2010.

Una de les notícies positives que ha detectat l'estudi és que les noves empreses, a part de sobreviure més temps, tenen més intensitat tecnològica i estan més dirigides a l'exportació. En concret, un 14,9% de les empreses que es creen tenen un nivell tecnològic mitjà o alt mentre que el 2009 la proporció era només del 3,8%. A més, en el cas de Barcelona ciutat, el nombre d'empreses amb tecnologia mitjana o alta supera el 26%.

Més exportacions i formació

En el cas de les exportacions també s'ha progressat. El 2009 hi havia un 21% d'empreses amb activitat a l'estranger i aquest percentatge va créixer fins al 26% en tan sols un any. Això reflecteix el moment dolç de les exportacions, un dels principals motors de l'economia catalana actualment.

L'estudi revela finalment la importància que té la formació per als emprenedors. D'entre els empresaris novells (els que van crear el seu negoci el 2009) hi ha un 52% que tenen estudis superiors, i entre els empresaris consolidats (que van crear l'empresa el 2006 i segueixen mantenint-la) els que tenen estudis superiors són més del 65%.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT