Publicitat
Publicitat

La crisi líbia, una oportunitat per a la Unió Africana?

En els pròxims dies, pot ser que la Unió Africana (UA) visiti Líbia i faci una recomanació a Gaddafi respecte al seu futur. De moment, és només una possibilitat. Sabem, però, que aquest organisme és l'únic que el dictador ha reconegut com a possible interlocutor. Malgrat les deficiències i divisions de la UA, cal que estiguem atents al que pugui proposar. De fet, el dia 25 passat, en una reunió a Etiòpia, la UA va aprovar un full de ruta que potser cal repensar pel que fa a la seva viabilitat. Per consens, va aprovar la protecció de la població civil i el cessament de les hostilitats, l'assistència humanitària de la població líbia afectada i dels treballadors migrants estrangers -en particular dels africans-, l'inici d'un diàleg polític entre les parts líbies per acordar les sortides a la crisi, la posada en marxa i la gestió d'un període de transició inclusiu, i l'adopció de reformes polítiques necessàries per respondre a les aspiracions del poble libi.

Hi ha espai per a la negociació? Sabem que Gaddafi no ha respectat els altos el foc que ell mateix ha decretat, però això no vol dir que, sotmès a la pressió de les forces de la coalició, ara no pugui veure com una sortida un alto el foc definitiu. Si fos així, la UA podria intentar convèncer-lo per obrir un procés de transició, el qual no necessàriament inclouria la sortida de Gaddafi. De moment, és important haver aturat la captura de Bengasi, el principal objectiu de les forces de la coalició i de l'exclusió aèria. A partir d'aquí, la situació militar es complica i pot complicar-se més en el futur. És el moment de veure el que podria donar de si una negociació, i aquesta sembla que és l'oportunitat perquè ho intenti la UA. Donem-li almenys l'oportunitat d'intentar-ho. És més sensat que aprovar operacions encobertes que podrien consolidar una autèntica guerra civil de llarga durada, cosa que no interessa a ningú que apreciï una sortida pacífica.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT