INDÚSTRIA
Crònica 26/06/2011

La crisi de la moto esquitxa els proveïdors

Després de dos anys en què les vendes de motos s'han ensorrat, les suspensions de pagaments han arribat als proveïdors. El fabricant de frens AJP podria convertir-se en la primera víctima.

Elena Freixa
2 min
La Senda és una de les joies de Derbi i suposa el 70% de la producció.

Barcelona.La llarga davallada de vendes de motocicletes a Espanya s'ha cobrat una primera víctima entre la xarxa de proveïdors. La catalana AJP, especialitzada en la fabricació de frens per a les principals marques, s'ha declarat en suspensió de pagaments i deixa en dubte la continuïtat d'una setantena de treballadors, segons ha pogut saber l'ARA. Fonts sindicals expliquen que l'empresa pateix dificultats econòmiques des de fa dos anys, arrossegada pel daltabaix de la crisi, que ha reduït a la meitat la venda de motos.

Els efectes d'aquest concurs de creditors ja s'ha deixat notar a les plantes dels grans fabricants. El portaveu de CCOO a Derbi, Fernando Cornejo, va explicar a l'ARA que els problemes de subministrament de les peces d'AJP a Martorelles ha provocat interrupcions a la planta. També a altres fàbriques del grup Piaggio a Itàlia, com la d'Aprilia, han hagut de deixar unitats per acabar per la falta de peces. "Ens consta que la direcció de Derbi ha mantingut reunions per interessar-se per l'estat de l'empresa proveïdora, ja que no és tan fàcil trobar un substitut a un producte tan específic", va afegir el delegat sindical.

A més de posar en risc una setantena de llocs de treball, la crisi d'AJP amenaça la continuïtat d'una empresa estratègica per al sector, que té un know how important i que abasta la majoria de fabricants catalans com Rieju, Gas Gas i Ossa.

Des que van esclatar, un rere l'altre, els anuncis de tancament dels grans fabricants establerts al Principat (primer Yamaha i després Derbi), la incertesa s'ha estès també entre algunes de les empreses de la nodrida xarxa d'indústries auxiliars. Moltes tenen molta de la seva activitat vinculada a la bona marxa de les fabriques més pròximes, tot i que també és cert que n'hi ha que són exportadores importants a qui l'elevada internacionalització pot salvar, malgrat que les plantes catalanes més grans acabin tancant.

Tant els proveïdors que veuen el seu futur en l'exportació com als qui se'ls dibuixa un futur negre sense Derbi i Yamaha, coincideixen a alertar d'un problema de fons al sector: la pèrdua de massa crítica. Perquè una zona sigui atractiva per als inversors d'un sector determinat, un dels elements que es posa a la balança és la presència d'empreses expertes, modernes, que innoven i que configuren una xarxa potent.

Aquest és l'objectiu primer i principal del pla estratègic de la moto consensuat entre el Govern i el sector (fabricants i indústria auxiliar catalana) per preservar la força i la influència d'aquesta activitat al teixit productiu. Una de les vies que preveu el pla és facilitar els processos de col·laboració i de fusió entre empreses per guanyar fortalesa i subsistir.

Les marques catalanes també segueixen atentes aquests dies al procés d'aprovació de la llei òmnibus, que ara s'està tramitant, i en la qual la Generalitat vol incorporar un canvi normatiu per afavorir l'accés de les motocicletes de muntanya a camins i pistes rurals.

stats