Publicitat
Publicitat

La crisi es resisteix a deixar el totxo empresarial

Poques empreses tenen la capacitat ara mateix de comprar una nau industrial. El mercat més dinàmic és el del lloguer, en què els preus han caigut un 30% des de l'esclat de la bombolla el 2008.

S'ha parlat molt de la crisi immobiliària i s'ha donat el protagonisme absolut al mercat residencial. Però cap de les branques del sector del totxo -com l'obra pública o el negoci de naus logístiques i industrials- passa en els últims tres anys per un bon moment.

Són faves comptades. Si l'economia flaqueja, les empreses se'n ressenten i el negoci minva. Si a tot això hi sumem la falta d'inversions i la davallada de confiança que acompanyen sempre les crisis, ràpidament entendrem les dificultats per les quals passa el mercat immobiliari industrial i logístic: excés de naus disponibles per vendre o llogar, poca contractació i uns preus que encaren el seu tercer any de caiguda amb l'esperança de ser ja ben a prop de tocar fons.

Segons dades de la consultora Jones Lang LaSalle del primer trimestre del 2011, llogar una nau industrial a la primera corona metropolitana de Barcelona, és a dir, a l'àrea més propera a la capital catalana, costa entre 4,5 i 6,5 euros per metre quadrat. Els preus són lleugerament superiors per als immobles destinats a acollir empreses logístiques, entre 5,25 i 6,75 euros per metre quadrat. Aquests valors queden ben lluny dels que es pagaven el 2008, quan el sector va tocar sostre i es feien contractacions a preus d'entre 6,5 i 9 euros. La caiguda de preus és, per tant, d'entre un 27% i un 37%, segons el cas.

Supremacia del lloguer

Això pel que fa al mercat del lloguer, el més actiu actualment. De fet, segons un estudi de Forcadell, el 89% de la demanda de naus és per arrendar-les, no pas per comprar-les. La sequera de crèdit bancari té molt a veure amb l'aturada del mercat de compra. D'entre els llogaters, moltes de les empreses interessades a trobar nous emplaçaments per dur a terme la seva activitat no són ni de nova creació ni companyies estrangeres que volen posar un peu a Catalunya. Majoritàriament es tracta d'empreses que busquen millors ubicacions, naus més noves i més adaptades a les seves necessitats i, sobretot, preus més baixos.

A l'espera de la reactivació de l'activitat, a partir del 2012, el mercat immobiliari industrial i logístic català s'ha vist empès per projectes concrets i, per tant, en zones força delimitades. L'adjudicació del model Audi Q3 a la planta de Seat de Martorell ha fet créixer la demanda d'espai industrial i logístic a l'àrea. Una cosa similar ha passat amb la implantació de Mercadona a Arbrera. Jones Lang LaSalle espera també un repunt de l'interès de molts operadors per naus properes a Barcelona. La causa és l'ampliació del port, que es posarà en funcionament el 2012. És per a ells el moment de buscar espais.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT