Publicitat
Publicitat

EL DEBAT INTERN SOCIALISTA

Veuen insuficient la proposta de la direcció de limitar-se a votar diferent del PSOE ocasionalment

Els crítics porten el grup propi al congrés del PSC

En el moment de més debilitat política del PSOE des de la Transició, el PSC debatrà en el seu congrés si negocia la creació d'un grup propi al Congrés de Diputats. Els crítics ja tenen l'esmena feta.

La direcció del PSC volia evitar que el debat precongressual se centrés només en el tema del grup parlamentari propi al Congrés de Diputats. Potser no serà l'únic, però el debat hi serà perquè l'esmena a la ponència oficial ja està redactada. Potser no serà l'únic debat, però serà un dels que més atenció política i mediàtica despertaran, perquè suposa optar o no per redefinir les relacions amb el PSOE en un moment especialment delicat per als socialistes espanyols.

Els principals grups crítics organitzats al si del PSC es van reunir al Col·legi de Periodistes de Barcelona per consensuar les esmenes. Hi van assistir Nou Cicle, Més PSC i destacats membres de la federació de Barcelona del partit que estan molestos amb la direcció nacional després de les tensions viscudes amb les primàries de les municipals a Barcelona. A la trobada també hi havia Joan Ignasi Elena, membre de Nou Cicle i, de moment, l'únic candidat que s'ha postulat obertament per ser primer secretari del partit.

Visibilitat a la política espanyola

A la trobada es van aprovar esmenes a la ponència marc i als estatuts. Entre les primeres destaca l'esmentada del grup propi, una figura prevista en el Pacte d'Abril del 1978 entre el PSOE i el PSC, però que va ser eliminat aprofitant l'onada recentralitzadora generada pel 23-F, tal com recorda el text. Els crítics consideren "imprescindible reforçar nítidament la visibilitat del PSC en la política espanyola" i proposen anar a les eleccions generals vinents amb el compromís de negociar la recuperació del grup. La cap de llista a les generals serà, si no hi ha cap canvi d'última hora, Carme Chacon, que és contrària al grup propi, com la majoria de diputats del PSC al Congrés. Si s'aprova, es pot obrir un conflicte intern al si del partit, i entre el PSC i el PSOE, de difícil solució. De fet, alguns dirigents del PSOE han advertit -per no dir amenaçat- la direcció del PSC que si aprova la creació del grup en el seu congrés, serà motiu de ruptura i el PSOE es presentaria a les eleccions a Catalunya amb les seves sigles.

Per evitar el conflicte, la direcció del PSC proposa una fórmula light que passa per renunciar al grup a canvi que els diputats socialistes catalans puguin votar diferent als del PSOE en algunes qüestions referides a Catalunya i sempre consensuades prèviament. Els crítics veuen insuficient aquesta opció, perquè tenir grup parlamentari no permet només votar diferent, sinó, entre d'altres coses, intervenir en tots els grans debats del Congrés, com el de política general, al mateix nivell que CiU o ERC, per exemple.

A més de l'esmena del grup, els crítics van aprovar altres esmenes per reforçar el catalanisme del partit, el model d'immersió lingüística i la creació d'una aliança de progrés que reuneixi totes les esquerres catalanes per presentar una alternativa a CiU a les eleccions del 2014. El candidat s'hauria d'escollir en unes primàries, que, segons les esmenes presentades, estarien obertes a militants, simpatitzants i ciutadans que hagin signat la declaració de principis del PSC i hagin fet una aportació "simbòlica" per sufragar els costos d'organització de les primàries, com es fa a França.

Els crítics també volen endurir les mesures contra la corrupció i presentaran una esmena que exigeix al partit ser "implacable" en els possibles casos que puguin sorgir de manera que "els càrrecs electes i orgànics que hagin estat imputats i condemnats dimitiran automàticament de les seves responsabilitats i no podran optar a cap càrrec electe o orgànic". Pel que fa a la crisi, els crítics defensen la creació a nivell europeu d'una taxa en les transaccions financeres que gravi un 0,05% totes les transaccions, cosa que permetria recaptar fins a 200.000 milions d'euros l'any.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT