Publicitat
Publicitat

CAMPANYA DE NADAL

L'ocupació a les comarques de Lleida cau fins al 35% per la falta de neu

El pont decep l'hosteleria però complau el comerç

Els establiments hotelers són els més decebuts després d'un pont de la Puríssima en què molts catalans han optat per quedar-se a casa. L'altra cara de la moneda són els comerciants, que s'han beneficiat d'aquest fet i es declaren satisfets.

La falta de neu al Pirineu i la distribució dels festius al calendari, combinat amb els efectes de la crisi econòmica, han provocat que el pont de la Puríssima d'enguany hagi estat molt més fluix que el de l'any passat per al sector turístic. L'ocupació hotelera a les comarques de Lleida ha estat la més perjudicada, ja que ha caigut fins al 35% en la segona part del pont, després d'haver estat del 85% l'any passat. La primera part del pont va ser encara pitjor, amb un 20% d'ocupació.

El president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, Juan Antonio Serrano, recorda que "l'any passat hi havia neu en abundància i amb antelació", i fa càlculs que li permeten fer una lectura optimista: "Si el pont hagués estat més curt i concentrat, hauríem arribat al 55% o al 60%, que sense neu no seria una xifra gens menyspreable". Serrano afegeix que la previsió era tenir uns resultats encara pitjors, però que hi ha hagut una millora d'última hora: "Han obert algunes estacions, molt petites i en situacions molt precàries, però hi ha pogut ajudar una mica".

Boí Taüll, Espot Esquí i Port Ainé són les estacions lleidatanes que han obert durant aquest pont, però ho han fet a mig gas i només des de dijous. Les altres dues grans estacions del Pirineu de Lleida, Baqueira Beret i el Port del Compte, continuen tancades a l'espera que millorin les condicions de neu. Al Pirineu de Girona, en canvi, Vallter 2000 i Vall de Núria ja havien obert el primer cap de setmana del pont.

Cases rurals i Barcelona

El president de la Federació de Turisme Rural de Lleida, Josep Lluís Farrero, explica que la falta de neu i el fet que el pont hagi estat tan llarg també han perjudicat l'ocupació de les cases rurals lleidatanes. "No és dels millors ponts que hem tingut", reconeix. Tot i això, les seves xifres estan lleugerament per sobre de les dels hotels. En el segon cap de setmana l'ocupació s'ha mogut entre el 40% i el 50%, mentre que en el primer va rondar el 30%. En el pont de l'any passat, però, va ser "molt més bona", de prop del 75%. Preguntat pel Cap d'Any, Farrero preveu que serà "tan bo o millor" que el de l'any passat. Entre d'altres motius, diu, perquè els que no han sortit pel pont de la Puríssima poden estar més disposats a fer-ho llavors.

Segons el Gremi d'Hotels de Barcelona, l'ocupació dels hotels de la capital catalana no ha estat gaire més bona. S'ha situat al voltant del 48% de mitjana, cosa que representa un descens d'uns 20 punts en comparació amb l'ocupació de l'any passat, que va estar al voltant del 68%. Tot i això, la falta de neu al Pirineu pot haver evitat que el descans fos encara molt més pronunciat, ja que molts turistes de l'Estat poden haver canviat els viatges a la neu per estades a Barcelona.

Per la seva banda, l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) lamenta que els viatges a les zones de neu s'han vist afectats per les condicions climatològiques i que això ha afectat el volum de negoci de les agències. Després d'un primer cap de setmana molt dèbil, només el segon cap de setmana ha tingut un volum de negoci comparable al del pont de la Puríssima de l'any passat. Ha tingut, però, les capitals europees com a destinació preferida.

Satisfacció dels comerciants

El sector del comerç, en canvi, es declara satisfet per com ha anat aquest pont. Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, celebra que el nivell de vendes ha estat molt similar al del pont de l'any passat: "Nosaltres pensem que això ja és un èxit". Fraile diu que "el volum de negoci ha anat de menys a més, perquè al principi del pont la gent mirava més i es reservava el cap de setmana final per a les compres". Aquest dissabte, amb tots els comerços oberts, va ser "el millor dia de vendes". Els diumenges i festius, en què hi ha més comerços tancats, tenen menys impacte en les vendes.

Tot i la valoració positiva, el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya matisa que "cal tenir en compte que s'han fet més ofertes" i reconeix que "hi ha més bons preus i això ajuda perquè tempta els clients".

Salvador Albuixech, president de la Fundació Barcelona Comerç, s'afegeix a la valoració positiva de Fraile. Tot i que encara no disposa de les dades de vendes definitives, diu que l'afluència de gent ha estat molt bona i preveu que el pont ajudarà a tancar un bon mes de desembre per als comerços de Barcelona: "Si, com sembla, arribem a igualar l'any passat o pugem un 1% o un 2%, estarem molt contents".

En l'afluència de gent al centre de Barcelona, segons diu Albuixech, hi ha contribuït la pista de gel de la plaça Catalunya. Només en el primer cap de setmana del pont, aquesta activitat va atreure més de 6.000 persones. Una altra activitat que ha aplegat un gran nombre de catalans ha estat el Mercat Medieval de Vic, celebrat entre dilluns i dijous de la setmana passada, que va rebre uns 300.000 visitants.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT