EL MAPA DELS ACCESSOS A BARCELONA Reportatge
Crònica 15/02/2011

La fi dels 80 km/h: es guanyen 2 minuts

Carles Arbolí
3 min
Ahir va ser el primer dia que els pòrtics -a la imatge la C-32- van marcar la prohibició de circular a més de 120 km/h.

Un màxim de 2 minuts i 27 segons. Aquesta és la diferència que hi ha entre circular per l'autovia de Castelldefels (C-31) mentre era vigent la zona 80 i fer-ho ara, quan el límit de velocitat en alguns trams ha pujat fins als 120 km/h. En el cas de la C-32, l'autopista del Garraf, el guany de temps és encara més testimonial i se situa en poc més d'un minut, en concret 1 minut i 7 segons, segons ha pogut comparar l'ARA.

Aquest diari va fer el dimecres 2 de febrer, a dos quarts de dues del migdia, el recorregut per la C-31, de la plaça Cerdà fins al peatge del Garraf, i en sentit invers, per la C-32, fins a l'enllaç amb la ronda de Dalt, sempre encara amb la limitació a 80 km/h vigent. El temps que es va trigar va ser de 22 minuts i 26 segons, en el recorregut d'anada, i 17 minuts i 24 segons en el de tornada. Ahir vam repetir l'experiment, a la mateixa hora i en unes condicions de trànsit idèntiques, en el primer dia dels nous límits de velocitat, de fins a 120 km/h en alguns trams. Els temps de conducció, respectant sempre la nova senyalització variable, van ser de 19 minuts i 59 segons el recorregut d'anada per la C-31, i de 16 minuts i 17 segons el de tornada per la C-32. O el que és el mateix, es guanya només entre un i quasi dos minuts i mig.

Malgrat que la diferència entre ser o no ser zona 80 és irrisòria, la majoria de conductors celebraven ahir que s'hagués aixecat la limitació, però molts encara no gosaven, ja sigui per precaució o per desconeixement, prémer l'accelerador per damunt dels 80 km/h. El poc marge de temps entre l'abans i el després no va apagar, però, la trifulga política dels últims dies -amb debat anticiclònic inclòs- i el conseller d'Interior, Felip Puig, insistia ahir a RAC 1 que la zona 80 que va implantar l'anterior govern era una mesura "molt dogmàtica i ideològica" que ha derivat en un debat "excessivament crispat i polaritzat".

ICV vol tot Barcelona a 30 km/h

El mateix dia que s'aixecaven de facto els 80, ICV -ideòloga de la mesura- contraatacava a través del seu grup municipal a l'Ajuntament de Barcelona i proposava limitar la velocitat a només 30 km/h a tota la ciutat, amb l'excepció de les "vies bàsiques preferents", com podrien ser els carrers Aragó o Balmes. Els ecosocialistes completarien aquesta proposta amb la restricció de l'entrada de cotxes a Barcelona a base de potenciar el transport públic o estudiar la implantació de "peatges urbans", amb l'objectiu final de millorar la qualitat de l'aire. El tinent d'alcalde de l'Ajuntament de la capital catalana i candidat d'ICV a les municipals, Ricard Gomà, va acusar el govern de CiU de "no prendre's seriosament" les qüestions mediambientals.

Avui a l'autopista del Maresme

Després de l'autovia de Castelldefels i de l'autopista del Garraf, avui li toca a l'autopista del Maresme (C-31 nord) sortir de la zona 80. Al llarg d'aquesta nit, el Servei Català de Trànsit ha retirat les onze plaques de senyalització que limiten la velocitat a 80 km/h i les ha substituït per altres plaques amb les noves velocitats màximes. En aquest vial, però, es manté un llarg tram limitat a 80 km/h, ja que s'encadenen zones de túnels, per la qual cosa només es podrà accelerar fins als 100 i, després, als 120 una vegada els conductors hagin sortit de Barcelona i hagin sobrepassat Sant Adrià de Besòs i Badalona. A la resta d'accessos a la capital catalana hi ha la previsió que els nous límits de velocitat estiguin definitivament implantats l'1 de març .

stats