Publicitat
Publicitat

La distribució local salva de la crisi una cooperativa del Segrià

En el complicat context de l'agricultura trobem iniciatives com la de la Cooperativa del Camp Verge de Lotero, a Llardecans (Segrià), en què la crisi de preus de l'oli és per a ells gairebé inexistent. Fa més de 15 anys van arribar a un acord amb una empresa local de supermercats que els permet distribuir un 70% de la producció i, en anys com aquest, en què la recol·lecció ha estat molt menor, arribar fins a la pràctica totalitat. El president d'aquesta cooperativa, Josep Mateu, assegura que cobren 3,5 euros per cada litre d'oli.

Tot i que el preu el marca el punt de venda, el fet que la resta de passos, com són l'envasament i l'etiquetatge, els assumeixin des de la cooperativa fa que el seu producte adquireixi valor afegit i arribi al mercat amb la consideració d'oli de qualitat, cosa que no es dóna entre els productors que en venen a granel. "Ells mateixos ens han dit que no cal que n'abaixem el preu perquè si no faríem un menyspreu al producte", diu Mateu, que veu que el model "sense intermediaris" té futur per al sector.

El president de la cooperativa de Llardecans afirma que és una "sort" poder mantenir aquesta via de negoci i creu que el sector ha d'apostar per consolidar una marca pròpia. "Cada poble en té una i vol vendre el seu oli, hauria de crear-se'n una per a tota la producció d'aquesta zona". Afegeix que "un 90% de l'oli de les Garrigues s'hauria de vendre envasat" i que per a això caldria sumar esforços entre les cooperatives del territori. De fet, reconeix que ells mateixos no tenen capacitat per assumir la distribució arreu de l'Estat.

Enguany Llardecans ha produït menys de 200.000 quilos d'oli, un 60% menys de l'habitual.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT