Publicitat
Publicitat

Els documentals, un dels gèneres més exportats

Des de Balseros -que el 2004 va aspirar a l'Oscar en la categoria de documental- fins a Bicicleta, cullera, poma -Goya al millor documental-, la no-ficció ha estat un dels gèneres audiovisuals més exportats de Catalunya. "Sense la televisió pública és difícil que el documental tingui possibilitats de sobreviure", reconeix sense embuts Tono Folguera, president de Pro-Docs, una associació de creació recent que agrupa 35 productores del sector. Entre l'any passat i el primer trimestre del 2012, TV3 ha venut Colors en sèrie al Canal 15 de Costa Rica -TVE també n'ha comprat alguns capítols-, la polonesa Canal+ Cyfrowy ha recontractat la sèrie Barça class i la mexicana TV UNAM ha adquirit els drets d'emissió de cinc documentals, com El sol de la nit i Anatomia d'un rei . Per posar alguns exemples.

Segons explica Tono Folguera, també productor executiu de Cromosoma, TV3 "mai no sobrepassa una aportació del 50% del pressupost" de qualsevol documental. La resta es completa amb capital que sovint procedeix d'altres televisions, ja siguin estatals o estrangeres. "TV3 entra com a coproductora i obté un percentatge de propietat de la pel·lícula. En cas de pèrdues, les assumeix el productor, no la televisió pública", exposa.

Un documental com Balseros té un pressupost d'uns 770.000 euros, segons va publicar TV3 al seu dia. "És com una pel·lícula de molt baix pressupost: si l'audiència respon, la ràtio de retorn és molt alta", argumenta Folguera. Espais com Sense ficció han deixat de ser marginals pel que fa a l'audiència, amb una mitjana d'un 9,6% i 211.000 espectadors a TV3.

Segons destaca el vicepresident de Proa, Xavier Atance, sense la contribució de TV3 no tiraria endavant "cap documental sobre qualsevol personatge pròxim en l'imaginari cultural, no ja un Santiago Rusiñol, sinó que potser personalitats de primer ordre mundial com Miró, Gaudí i Antoni Tàpies tampoc no quedarien retratades".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT