Publicitat
Publicitat

Reportatge

Cadenes estatals fan servir llicències locals per ampliar cobertura

La dreta mediàtica copa la TDT valenciana amb trampes

El govern valencià ha aconseguit tancar TV3 amb el pretext legalista que es tractava d’una emissora pirata. Però la gestió que ha fet de les seves llicències dista molt de ser ortodoxa: el mapa de la TDT al País Valencià mostra un florilegi d’irregularitats des del mateix moment en què, el desembre del 2005, es van realitzar a dit les adjudicacions de concessions a grups ideològicament afins.

El cas més palmari és el de Tele 7, la cadena creada per José Luis Ulibarri, actualment imputat en la trama Gürtel. Tot i que no va rebre cap adjudicació directa, es va aliar amb diferents socis locals i va acabar controlant fins a 13 freqüències sota aquesta marca. L’alegria va ser breu: l’octubre del 2009 interrompia l’emissió en quedar-se sense local i sense subministrament elèctric, ofegada pels deutes. Des d’aleshores la seva trajectòria ha estat erràtica. Recentment va acomiadar la seva plantilla i actualment la seva web diu que només es veu per internet “per incidències tècniques” i emet programació enllaunada.

El concurs per obtenir una llicència local o autonòmica de TDT incloïa una clàusula segons la qual un mínim del 25% de la programació havia de ser en valencià, condició que la majoria d’operadors no respecten. De fet, hi ha tres casos en què les llicències locals han anat a parar directament a grups que emeten en castellà i amb estricta vocació estatal. De fet, de les 42 llicències locals que es van adjudicar de TDT privada, només set van anar a parar a televisions locals independents, mentre que la gran majoria corresponien a grans grups de la dreta mediàtica espanyola. És el cas de Libertad Digital TV, que tot i tenir una adjudicació de nivell autonòmic, usa també freqüències locals a Alzira, Sagunt, Torrent i Elx. O Intereconomía, que utilitza la mateixa pràctica a Sagunt, Alcoi, Elda i Oriola. També Aprende Inglés TV, pertanyent al grup que edita El Mundo, s’ha beneficiat de llicències locals a València, Castelló, Benidorm i Elx.

La COPE i Vocento

El predomini d’aquests grups es repeteix també en els canals d’abast autonòmic, ja que les adjudicacions van anar a parar a Popular TV (de la cadena COPE) i Metropolitan TV, una emissora que encara no ha començat a emetre, però que ocuparà el lloc deixat per La10 (la televisió de Vocento, que ha obtingut plàcet per emetre per tot l’Estat). Aquesta televisió és fruit d’un acord entre l’editora d’ABC, que aporta les llicències, i Smile Advertising (gestora de Canal Català), que s’encarregarà dels continguts. De fet, la idea consisteix, altre cop, a fer una televisió estatal per la porta del darrere, amb continguts en castellà que se servirien indistintament a Madrid, Andalusia i el País Valencià. Metropolitan TV va començar a emetre l’octubre del 2010 un bucle de telebotigues i tarot.
Una altra de les afavorides afins és Televisión de Castellón (TVCS), fundada per Vicente Miralles Troncho, periodista de publicacions franquistes, empresari de discoteques, ciclista professional i una de les figures emblemàtiques de la comunicació local al País Valencià. Mort el 2003, és la seva filla qui ha pres les regnes d’una televisió que ha posat les seves tres concessions al servei de Carlos Fabra, president de la Diputació i imputat en diverses causes per corrupció.

Canals que amplien la cobertura

A banda dels afers relatius als continguts, algunes televisions violen també les condicions per a les quals han obtingut llicència, sense que hagin rebut cap amonestació com la dels repetidors d’ACPV. És el cas d’Intercomarcal TV, que usa sense autorització el sistema QPSK per arribar més enllà de la seva demarcació, a Elda. També del Canal 31, que ha emès en digital, tot i no haver guanyat cap llicència de TDT.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT