Publicitat
Publicitat

EFECTES DE LA PRIVATITZACIÓ DEL 49% D'AENA

Els sindicats d'Aena critiquen que es menystingui el dret de fer-ne

Els empresaris pressionen Blanco perquè freni la vaga

La reacció de l'opinió pública, el sector i les autonomies han conformat una dura pressió al govern espanyol i als sindicats per frenar la vaga. Blanco demana fe i els sindicats defensen que hi tenen dret.

El sector exigeix a Foment que solucioni el conflicte i eviti el caos als aeroports. Però José Blanco entrarà a la reunió que avui mantindrà amb els sindicats amb un altre handicap: ha de resoldre el conflicte "de manera immediata" tal com li van demanar ahir la patronal espanyola, les autonomies i, sobretot, el sector, que ja ha calculat els diners que hi perdrà. La crida a la "responsabilitat" va ser una altra exigència que ahir repetia tothom.

El ministre, en canvi, va demanar la paciència que ningú té. Va fer una crida a la calma i a la confiança que s'arribarà a un acord. El president del Govern, Artur Mas, el va advertir: "No podem jugar amb foc perquè ens podem cremar". El president autonòmic més preocupat, però, és el de les Illes Balears, que veu que les eleccions s'acosten i sense els diners del turisme les esperances d'una millora econòmica s'esvaeixen. Francesc Antich va lamentar: "Cada hora que passa després de l'anunci hi ha algú a l'atur que perd l'oportunitat de treballar".

La força dels sindicats és la paciència. Utilitzaran el preavís de vaga "per pressionar", tal com va reconèixer el secretari general d'UGT de Catalunya, Josep Maria Àlvarez. Va afegir que la vaga es desconvocarà si el govern espanyol "escolta les demandes dels treballadors d'Aena i garanteix els seus llocs de treball". César Revuelta, de CCOO, va atribuir la vaga a "la incertesa" creada després que "ningú" els hagi explicat com gestionaran les mesures de privatització anunciades. Des del desembre demanen garanties laborals per als treballadors dels aeroports de Barajas i del Prat. Fins ara no s'han sentit escoltats.

El seu argument és simple. "Som treballadors precaris, temporals i mileuristes, excepte els controladors", van exposar ahir a Madrid durant una concentració en contra de la privatització del 49% de la companyia. Les queixes i crítiques del sector, dels usuaris i dels polítics no han parat des que es va conèixer el preavís de vaga per 22 dies claus per al sector turístic. Bombers, tècnics i metges dels aeroports defensen el seu dret a la vaga amb l'article 28.2 de la Constitució Espanyola.

La comparació amb la vaga dels controladors aeris no es pot fer, segons UGT, perquè en aquell cas es va dur a terme "un abandonament dels llocs de treball sense previ avís", i ara segueixen els passos legals. Per això critiquen la reacció de la opinió pública, ja que "el dret a viatjar no és més important que el dret a defensar els llocs de treball".

I és que el conflicte dels controladors no va servir perquè ningú posés fil a l'agulla per fer una llei de vaga, l'única limitació efectiva contra aquest tipus de convocatòries. Ahir se'n van queixar personatges tan diversos com l'exministre de Treball, Manuel Pimentel; l'alcalde de Madrid, Alberto Ruiz Gallardón, i el portaveu de l'associació de consumidors Facua, Rubén Sánchez.

Mentrestant, els turistes busquen alternatives, va explicar José Manuel Maciñeiras, de l'Associació Empresarial d'Agències de Viatges de l'Estat. Ja hi ha viatges anul·lats, les reserves estan paralitzades i busquen altres destinacions com Turquia, va indicar a Efe. L'Associació Catalana d'Agències de Viatges també ha notat "por psicològica" davant la possibilitat de situacions semblants a la que van provocar els controladors.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT