Crònica 29/04/2011

Un error humà, possible causa del xoc de trens

Marta Català
2 min

Barcelona.Què és el que ha fallat aquesta vegada? Malgrat que Adif i Renfe mantenen mutisme mentre analitzen l'accident de trens que va deixar ahir divuit ferits lleus, fonts pròximes a la investigació apuntaven la hipòtesi d'un error humà -més que una errada tècnica- com la causa més provable del xoc de combois. Els conductors dels dos trens accidentats van donar negatiu a la prova d'alcoholèmia.

Eren gairebé les 10 del matí. Un tren de Rodalies que havia sortit de Molins de Rei a les 09.13 hores, amb destinació Mataró, va xocar contra un tren hotel Talgo que estava parat a l'estació del Clot. El primer tren portava 70 passatgers i circulava a 21 quilòmetres per hora, el segon, no duia passatgers. De seguida, els equips de rescat es van desplaçar a l'estació per evacuar els viatgers, que van sortir pel túnel fins a l'andana. En topar contra el Talgo, el tren de Rodalies va fer una ziga-zaga que va causar el moviment dels vagons i el descarrilament posterior. Fruit de l'impacte, alguns passatgers van patir dolors cervicals i problemes d'ansietat: la majoria sortien a la superfície amb collarets de protecció. "Estava asseguda, he sentit un cop fort i m'he fet mal al coll", explicava la Pilar, una passatgera ferida. Un dels responsables de l'equip sanitari dels Bombers de Barcelona va relatar a l'ARA les escenes viscudes: "En el moment de portar els viatgers fins a l'andana hi havia crisis d'ansietat. La topada ha estat important".

Investigació oberta

Dels divuit ferits lleus, setze van haver de ser traslladats a l'hospital. Tot i que no van registrar-se ferits de gravetat, el director de Rodalies Renfe a Barcelona, Miguel Ángel Remacha, va afirmar que s'analitzaran tots els elements, tant tècnics com humans, que influeixen en "la circulació de trens" per aclarir l'accident. S'investigarà el funcionament de la senyalització, també als túnels, i l'actuació dels maquinistes en la central de control de trànsit ferroviari entre les estacions d'Arc de Triomf i Clot. Adif disposa del sistema ASFA, que interactua entre el tren i la infrastructura, i permet saber com estava un senyal concret en un determinat moment o a quina velocitat circulava el tren en l'instant del sinistre. Aquestes informacions permetran interpretar per què el tren hotel estava parat a l'estació. "Si el Talgo estava parat era perquè així ho devien indicar els senyals", va explicar Remacha. Arran del sinistre, els trens de la línia R1 en direcció nord van circular desviats per Passeig de Gràcia, sense fer parada a les estacions de Plaça Catalunya i Arc de Triomf. A partir d'avui, segons Adif i Renfe, es restablirà el servei després que, durant tota la nit, els tècnics hagin treballat en l'encarrilament del tren.

stats