CONTAMINACIÓ AMBIENTAL
Crònica 24/09/2011

Els experts qüestionen l'eficàcia del nou pla de qualitat de l'aire

Els experts asseguren que el pla de qualitat de l'aire redactat pel Govern serà poc efectiu i que difícilment aconseguirà l'objectiu de reduir un 20% les emissions. Els especialistes demanen més ambició.

Carles Arbolí
2 min
Les emissions del trànsit causen més del 80% de la pol·lució a la ciutat de Barcelona.

BARCELONA.Sense ambició, poc efectiu i amb els mateixos errors que ja va cometre l'anterior Govern. Els experts consideren que res ha canviat en la lluita contra la contaminació ambiental i que el nou pla de qualitat de l'aire difícilment aconseguirà l'objectiu de reduir un 20% les emissions.

El catedràtic d'enginyeria ambiental de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), José María Baldasano, qualifica de "tímid" el pla, que preveu reduir el parc mòbil de vehicles dièsel -els més contaminants-, que avui són set de cada deu dels que circulen a l'àrea de Barcelona.

El professor de la Facultat de Ciències Econòmiques de la Universitat de Barcelona (UB) i expert en temes de mobilitat, Josep Maria Aragay, lamenta que ara les administracions "hagin descobert l'ecologisme, quan són elles mateixes les que, des de fa anys, s'han dedicat a promoure els vehicles de gasoil". "Es dediquen només a tapar forats", afegeix. Maria Cristina Poblet, experta en mobilitat i professora a la UB, també considera que el pla deixa de banda aspectes relacionats amb el transport públic, tot i que admet que en les circumstàncies actuals és "inassumible" destinar-hi inversions elevades. "Qualsevol mesura que busqui incentivar el transport verd em sembla correcta", assenyala.

On hi ha més dubtes sobre el pla és, però, en la seva eficàcia. "Hi ha un component molt voluntarista, però amb això no n'hi ha prou i cal més voluntat de prendre decisions", assegura Baldasano. Aquest catedràtic en enginyeria ambiental recorda que en el nou document es repeteixen "els mateixos elements que en l'anterior pla del 2007, la qual cosa fa desconfiar dels seus resultats". Baldasano dubta que, en quatre anys, s'aconsegueixi l'objectiu de reduir els resultats un 20%. Sobre les ajudes per potenciar les motos urbanes elèctriques, Aragay considera que "és la xocolata del lloro" perquè "el seu preu dobla el de les motos convencionals". "En aquest país no s'educa en la mobilitat i, per tant, no estem preparats per segons quins canvis, que no tenen gaire sentit si abans no hem treballat per marcar unes línies positives", diu el professor de la Facultat de Ciències Econòmiques.

stats