Publicitat
Publicitat

EL SALVAVIDES DEL MERCAT EXTERIOR

Les empreses reprenen plans d'expansió internacional, però encara pateixen la restricció del crèdit

Els exportadors demanen incentius als governs

El creixement de les exportacions allunya el pitjor de la crisi en les empreses més internacionals, que pensen a créixer malgrat l'ensopiment que encara plana sobre el mercat interior.

L'activitat del mercat exterior marca el ritme de la recuperació econòmica a Catalunya i al conjunt de l'Estat. Les administracions confien en aquestes empreses per reactivar la creació de llocs de treball, i les companyies assumeixen el paper de salvadores però demanen, a canvi, que el sector públic els faciliti la feina. L'Amec, una associació amb seu a Catalunya que engloba més de 400 empreses exportadores a tot Espanya, va reivindicar ahir mesures com ara que es donin incentius per a la contractació de personal i que es treballi per garantir l'accés al finançament necessari per créixer i anar conquerint nous mercats.

El president de l'Amec, Llucià Casellas, va dir que la crisi que passa ara el sector públic no pot esdevenir un fre per a les empreses que amb la seva activitat tiren del carro per sortir de la crisi. Conscient que les subvencions, en vista de l'estat de les arques públiques, són una quimera, va reivindicar "una discriminació positiva" de cara al sector productiu més internacionalitzat. I va posar com a exemples els incentius fiscals o la contractació orientada al sector exterior. També va demanar que els organismes que funcionen al servei de la internacionalització millorin la gestió.

Tot plegat, per garantir i, fins i tot, millorar els esperançadors resultats que ja durant el 2010 van reportar les vendes a l'exterior a l'economia. Davant un mercat interior encara enfonsat, les exportacions de les empreses d'Amec van créixer un 13% i van superar els 2.800 milions d'euros, segons les dades de l'última enquesta de l'associació. Això va suposar que moltes empreses deixessin enrere els números vermells del 2009 i tornessin a tenir beneficis. Un 72% de les 400 empreses enquestades va declarar bons resultats, i les que van tenir pèrdues van passar del 22% al 17%. Les dades milloren fins i tot les del 2008, any en què va esclatar la crisi.

Més filials en marxa

El missatge que arriba dels mercats exteriors que diu que el pitjor de la crisi ha quedat enrere també ha fet que les empreses hagin recuperat els seus plans de creixement. Tot i això, la persistent falta de finançament produeix "un alentiment en aquests processos expansius", va explicar Casellas, i el que es podria fer en un any en necessita dos per tirar-se endavant.

Malgrat tot, les dades de l'enquesta de l'Amec apunten que entre aquest any i el vinent es posaran en marxa una quarantena de noves filials, la majoria comercials. El país que desperta més interès per instal·lar-les és el Brasil, que concentrarà una quarta part d'aquestes noves filials d'empreses espanyoles en els pròxims anys. Altres llocs atractius per aterrar són els Estats Units, Mèxic, França i Polònia.

Les bones perspectives de cara al 2011 fan que més de la meitat de les empreses hagin declarat que milloraran els seus beneficis, mentre que el 32% diuen que els mantindran. Pel que fa a les plantilles, també milloren les perspectives de cara al mercat de treball. Si fa un any un terç de les empreses manifestaven que reduirien treballadors, el 2011 aquest percentatge baixa fins al 12%. Un 59% de les companyies asseguren que mantindrà els treballadors i un 28% proclamen noves contractacions. Els tancaments també van a la baixa. El 2010 van desaparèixer un 2% dels socis de l'Amec, mentre que l'any anterior n'havien tancant un 3,5%.

El drama del finançament

La flexibilitat laboral per la qual batalla la CEOE amb els sindicats a Madrid no apareix entre les prioritats més urgents dels exportadors, tot i que tampoc no hi renuncien. El secretari de l'Amec, Joan Tristany, va advertir que perquè tots els plans de les empreses es puguin dur a terme amb igualtat al mercat exterior és vital que les administracions centrin esforços per resoldre el problema financer. "Calen productes més flexibles i que donin millor resposta a les necessitats empresarials. Resoldre aquest punt és estratègic", va afegir Tristany, ja que vuit de cada deu empreses exportadores basen la seva estratègia de futur a potenciar les vendes a l'exterior. La segona de les prioritats és millorar la productivitat i només en tercer lloc hi apareix la reestructuració de costos.

Entre els socis que representa l'Amec, els productors de maquinària hi tenen un pes predominant. Precisament, els fabricants de maquinària tèxtil veuen amb especial optimisme el 2011, ja que al setembre Barcelona s'estrena com a seu de la fira internacional més important del sector -la ITMA-, amb 1.400 expositors.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT