Publicitat
Publicitat

ELS CANVIS AL SECTOR DE L'AUTOMOCIÓ

El gegant asiàtic s'obre camí a la UE creant les primeres plantes als països de l'Est

Les fàbriques de cotxes xinesos arriben a Europa

En algun moment de l'estiu vinent començaran a sortir d'una nova planta de muntatge de Bulgària els primers cotxes xinesos fabricats a la Unió Europea.

I com és que sortiran d'una fàbrica de justament aquesta vila per on ara pasturen alegrament les cabres, situada a la falda de la serralada dels Balcans? La resposta cal cercar-la en un magnat local que vol oferir feina als seus conveïns, i també en el desig d'empreses xineses per aconseguir posar un peu a la Unió Europea de manera relativament barata, al mercat únic més gran de tot el món.

Grisha Ganchev, un exlluitador professional búlgar que va fer una gran fortuna al salvatge Est durant la transició econòmica dels anys noranta, ha estat el motor darrere del projecte. Ganchev va oferir a Great Wall Motor, una empresa privada que és un dels fabricants més grans d'utilitaris esportius de la Xina, de ser-ne inversor minoritari. Dels costos inicials d'arrencada de 97 milions d'euros, Great Wall Motor n'hi posarà un deu per cent, i Litex, la societat de cartera de Ganchev, amb interessos molt diversificats, hi posarà la resta.

La idea és que la planta de Bahovitsa creï 1.220 llocs de treball i produeixi 50.000 sedans, camionetes i utilitaris esportius a l'any, per bé que ni els models ni les característiques tècniques no s'han donat a conèixer. Per molt que alguns fabricants de cotxes europeus i nord-americans hagin aconseguit importants penetracions en el mercat xinès, els analistes creuen que encara falta molt abans no s'hagin de començar a preocupar per una competència xinesa important a casa. Els fabricants xinesos encara són molt lluny de poder desafiar marques establertes en els mercats occidentals, segons David Sedgwick, editor d' Automotive News China .

Algunes empreses han intentat exportar a la Unió Europea cotxes fabricats a la Xina, però sense gaire èxit, diu Sedgwick: "Sí que hi ha empreses xineses que parlen d'Europa, però encara no mouen fitxa". Explica també que la de Bahovitsa serà bàsicament allò que s'anomena una planta tornavís . "Hi portaran les peces i s'hi tornarà a muntar el cotxe, sense gaire automatització", explica Sedgwick sobre aquesta fàbrica."Quan realment s'haurà d'estar atent és quan es construeixi una planta de muntatge amb tots els ets i uts -explica l'editor-. El cost pot anar dels 380 als 760 milions d'euros. Quan vegeu un fabricant xinès de cotxes embarcar-se en una inversió d'aquest tipus, aleshores sabreu que hi va de valent".

Volvo i MG Rover
És cert que s'han fet algunes inversions xineses de més diners, però van adreçades a comprar marques europees. Al març, Geely va comprar Volvo per uns 1.400 milions d'euros. El 2005 Nanjing Automotive Group de la Xina va comprar el fabricant de cotxes britànic en fallida MG Rover i el 2007 es va fusionar amb una altra empresa xinesa, Shanghai Automotive Industry Corp, que té plans de reiniciar la producció d'MG l'any que ve.

Darrerament, la Xina ha augmentat les inversions a l'Europa de l'Est, on ha comprat empreses fabricants, ha ofert als governs préstecs a interessos baixos i ha presentat ofertes per a contractes públics de proveïments, sobretot en projectes d'infraestructures i energia.

"Crec que inverteixen en països on intueixen que no hi haurà cap reacció violenta a la seva presència", afirma Jonas Parell-Plesner, un alt expert en afers polítics al Consell Europeu de Relacions Públiques, amb seu a Londres.

Julian Nikolov, cap de política econòmica al ministeri búlgar d'Economia, diu que Bulgària és una opció amb atractiu perquè forma part de la Unió Europea, i a la vegada els impostos són baixos i els costos laborals de la regió també són relativament baixos. "Cerquem activament la inversió xinesa", afirma Nikolov, i considera: "És una de les nostres prioritats".

Altres inversions xineses a Bulgària inclouen una fàbrica de vidre, una planta d'energia solar i fàbriques de televisors i aparells d'aire condicionat. Nikolov ha dit que s'està negociant amb una empresa xinesa per invertir en la construcció d'una zona industrial prop de Sofia, la capital, amb què augmentaria la fabricació xinesa. Tanmateix, Great Wall Motor no ha vingut a invertir. Més aviat s'ha vist festejada per Ganchev, que volia fabricar cotxes xinesos a Bulgària per proveir el mercat de gamma baixa als Balcans i a l'Europa de l'Est, segons afirma Ilia Terziev, director executiu de Litex Motors. Terziev parla de Ganchev com d'un "patriota" que ha volgut crear ocupació per a la gent de la seva terra.

Durant l'època soviètica, hi havia una planta de muntatge de cotxes a Lovech, una mica més avall de Bahovitsa. Eren cotxes russos, de marca Moskvich, que també es muntaven a partir de kits. La fàbrica va plegar amb l'arribada dels mercats lliures, quan van disminuir els consumidors disposats a comprar cotxes russos.

"La gent de la zona confia que aquesta fàbrica els donarà feina", afirma Plamen Likyov, director de producció de Litex Motors, mentre guia un visitant per aquestes antigues terres de pasturatge convertides en un solar de construcció. "Aquí tenim la mateixa crisi econòmica global que hi ha arreu, i s'han perdut molts llocs de treball".

Ubicació atractiva
Andy Liu, subdirector de màrqueting per a Europa de Great Wall, parla de Bulgària com d'una ubicació atractiva i diu que la meta de l'empresa és entrar en el mercat nord-americà i també en el de la Unió Europea. "Els materials seran molt bons i els preus, força competitius", ha explicat Liu per telèfon des de Baoding, a la província de Hebei. "És una característica dels fabricants xinesos".

El nou sedan xinès es vendrà per 5.000 euros, comparat amb els aproximadament 6.000 euros del Logan, el model més senzill fabricat a la planta Dacia de Renault, a la veïna Romania. Però els cotxes de Great Wall hauran de superar bones dosis d'escepticisme, segons els concessionaris de cotxes de Sofia.

Mitko Tzonev, director general d'una concessionària Renault Dacia, calcula que, a tot estirar, es vendran entre 1.000 i 1.500 cotxes Great Wall l'any -en un país on es van vendre 26.813 cotxes el 2009 i 57.927 el 2008. El conductor búlgar està molt ben informat, i no és gaire procliu a experiments d'aquest tipus", ha afirmat amb una rialla.

Danko Idakiev, director general d'una concessionària Nissan, afirma que els búlgars són conscients que la qualitat xinesa ha anat millorant, però recorda que no hi ha xarxa de distribució de recanvis, ni serveis ni vendes. "Cal molt temps i molts diners establir-ne una", ha dit. Roger Gao, portaveu de Great Wall, ha dit que l'empresa muntarà una xarxa de concessionaris, probablement de manera conjunta amb els importadors. Però al marge de qüestions pràctiques, les emocions també tenen un paper important a l'hora de comprar un cotxe.

La gent dels Balcans té una jerarquia de marques molt clara segons la procedència nacional, afirma Tzonev. A dalt de tot hi ha les marques alemanyes, a continuació, les japoneses, seguides de les franceses, italianes i coreanes. Les marques xineses hauran de fer molta feina per anar escalant per aquesta jerarquia no oficial, ha afirmat.

"Els búlgars fan servir els cotxes per causar impressió -explica Alexander Dimitrov, director de vendes a la concessionària Renault Dacia-. Abans es compraran un Mercedes de deu anys que un cotxe xinès nou de fàbrica".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT