Publicitat
Publicitat

La tecnologia punta fa inexplicable l'accident

Poden fallar els sistemes de navegació marítima?

La moderna tecnologia i les exigents mesures de seguretat fan encara més inexplicable l'accident de l'illa de Giglio. Els experts apunten cap a un error humà com a causa més possible.

"És un accident molt estrany perquè aquests grans vaixells van equipats amb la tecnologia més moderna", explicava ahir a l'ARA l'enginyer tècnic naval Jordi Bigarós.

Com pot xocar un creuer modern contra una roca?

"La tecnologia és molt difícil que falli. Per tant, tot fa pensar en un error humà", afegeix l'especialista. El Costa Concordia , amb bandera italiana, va ser inaugurat l'estiu del 2006 i fa 52 vegades a l'any la mateixa ruta. El seu pont de comandament està equipat amb els últims avenços tecnològics, entre els quals hi ha modernes sondes que serveixen precisament per detectar la presència d'obstacles durant la ruta, tant a la superfície com en el fons marí, i avisar del perill. A més, hi ha els mapes de navegació amb la cartografia detallada i tots els paràmetres de l'itinerari que ha de seguir el vaixell.

El capità dirigia la nau o era el pilot automàtic?

És la gran incògnita. El comandant Francisco Schettino i la companyia Costa Cruceros asseguren que era el capità qui dirigia el vaixell, però molts passatgers han declarat que a aquella hora el principal responsable de la nau era al menjador. "Quan s'activa el pilot automàtic s'ha de fixar el rumb i la ruta i, llavors, encara que els sistemes d'alarma detectin obstacles, si ningú se n'adona no es modifica el recorregut", explica Bigarós.

Quina és la normativa de seguretat naval?

L'actual normativa és molt exigent i es basa en una legislació internacional i una altra de la UE per a vaixells de bandera comunitària. "Els creuers que fan les rutes pel Mediterrani han de complir uns requisits de seguretat molt exigents, tant en els vaixells com en tot el personal", recorda l'enginyer tècnic naval. I habitualment, després de cada incident, la normativa encara s'endureix més.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT