EL MERCAT DELS BIOCOMBUSTIBLES
Crònica 06/03/2011

El fiasco del fuel ecològic a Alemanya

La comercialització a Alemanya del nou biocombustible Súper E10 ha resultat un desastre. Els conductors no el fan servir, tot i que és més barat, i la indústria n'ha parat el subministrament.

Isaac Lluch
3 min
El fiasco del fuel ecològic a Alemanya

Berlin.Al principi semblava que seria una idea meravellosa: implementar durant el primer trimestre del 2011 una nova barreja de gasolina amb un nivell més alt d'etanol que redueix la producció de substàncies contaminants dels automòbils i millora el balanç ecològic. Però des que s'ha començat a distribuir la nova Súper E10, que conté un 10% de bioetanol, el doble del que té la gasolina súper, no predomina la satisfacció sinó la confusió entre bona part dels conductors.

La majoria dels usuaris desconeixen què és l'E10 i si és compatible o no amb el seu vehicle. La meitat de les 15.000 gasolineres alemanyes ni tan sols l'ofereixen i a la resta hi falta informació sobre el tema. La gasolina convencional s'ha encarit no només per les rebel·lions als països àrabs sinó justament per la introducció del nou biocombustible. La indústria petroliera, emprenyada amb el govern alemany, n'ha frenat la distribució. L'executiu de la cancellera, Angela Merkel, irritat amb les empreses, ha convocat d'emergència per dimarts una reunió per sortir al pas del caos que es viu a Alemanya. La cimera fa olor de gasolina i els ànims estan incendiats. S'hi reuniran els ministres amb representants de les petrolieres, les distribuïdores de combustible i dels fabricants de vehicles. Tots s'han acusat ja del desgavell. La reunió de demà passat ha de servir per trencar la resistència dels conductors alemanys al nou biocarburant, per bé que ni tan sols els mateixos polítics tenen clara la idoneïtat del seu ús. Eurodiputats alemanys com el socialcristià, Markus Ferber, han exigit l'eliminació de la nova gasolina. El ministre de Medi Ambient de Baviera, Markus Söder, sol·licita també una "pausa de reflexió ecològica".

Mentre els conductors boicotegen la Súper E10 -pocs saben que en el 93% dels vehicles és compatible- i augmenten els problemes d'abastiment de la gasolina convencional, científics i protectors del medi ambient beneeixen que la introducció del combustible carregat amb un 10% d'etanol sigui un fracàs. Podria semblar una paradoxa, però segons els experts no ho és: la suposada gasolina ecològica seria en comparació amb altres opcions de política verda molt costosa i infructuosa. "Aquest biocombustible no només pot arruïnar automòbils, sinó també el medi ambient. Pot fins i tot accelerar el canvi climàtic, sobretot perquè per produir la matèria prima d'aquests combustibles es destrueixen grans àrees de bosc", resumeix Martin Hofstetter, especialista de Greenpeace. El bioetanol es produeix a partir de plantes com la canya de sucre, la remolatxa, la colza o el blat. Si es volguessin substituir per complet combustibles com la gasolina o el dièsel a Alemanya, no n'hi hauria prou amb les superfícies conreables del país, afirma Greenpeace. Recórrer a la desforestació d'altres països intensificaria el debat ètic perquè els cultius destinats a la producció de biocombustibles competeixen amb els destinats a aliments i això pot comportar més fam en determinades poblacions.

El govern alemany té des del 2008 informes d'experts que desaconsellen l'ús de biocarburants perquè acaben danyant més el clima que si no es fan servir. No obstant, l'executiu de Merkel ha volgut llançar la Súper E10 per posar en pràctica la norma establerta per la Unió Europea de reduir l'emissió de CO al sector automotriu. Brussel·les projecta d'ara fins al 2020 cobrir el 10% del consum global de carburants amb combustibles procedents de fonts renovables. Merkel ambiciona que aquesta proporció sigui del 20%. La reglamentació legal actual a Alemanya està en el 6,25%. Si la indústria no aconsegueix arribar-hi, s'arrisca a multes de dos cèntims per litre. D'aquí han vingut les presses i el caos.

stats