Publicitat
Publicitat

Reportatge

La gent gran necessita classes de conducció?

Després que tres ancians perdessin la vida el cap de setmana passat en dos accidents de trànsit, Felip Puig va tornar a posar ahir a sobre la taula la relació entre la capacitat de conducció i la gent gran. El conseller d'Interior va anunciar, al programa A 4 bandes de Ràdio 4, la voluntat del seu departament d'engegar "un programa d'educació de conducció responsable entre la gent gran", després de detectar un "augment significatiu" de la sinistralitat en aquests casos. Puig va destacar que es destinaran esforços per conscienciar aquest col·lectiu dels riscos de posar-se al volant, perquè estiguin "més preparats per conduir amb seguretat". Tot i aquestes declaracions, les xifres parlen a favor de la prudència de la gent gran al volant. Segons dades del Servei Català de Trànsit, la mortalitat en accidents de trànsit de gent més gran de 64 anys no ha augmentat, com va dir Puig, sinó que ha baixat en els últims tres anys, en què ha passat de les 49 víctimes de l'any 2008 a les 41 del 2010. Les dades estatals de la DGT confirmen la davallada: entre el 2003 i el 2009 hi ha hagut un descens del 38% de la mortalitat entre els més grans de 64 anys en accidents de cotxe.

Vianants en perill
D'altra banda, aquestes xifres ofereixen una nova clau de lectura: de les 501 persones més grans de 64 anys que van morir el 2009 en accidents de trànsit en tot l'Estat, 206 eren vianants, 203 conduïen el vehicle i 92 eren passatgers. Adrià Puigpelat, cap provincial de Trànsit a Catalunya, remarca que "la gent gran sol ser víctima d'atropellaments", tot i que aquestes morts apareixen després comptabilitzades en els accidents de trànsit com si fossin conductors. Segons dades de la DGT, el 44% dels vianants morts a l'Estat el 2009 eren persones més grans de 65 anys. Més concretament, un 29% tenien més de 74 anys.

A Catalunya les dades són molts semblants: quan es parla de víctimes d'accidents de trànsit el 2009 es diu que hi va haver 41 morts més grans de 65 anys. El matís és que d'aquests 41, 21 eren vianants.

Tot i això, el programa que va anunciar ahir Puig va destinat a "educar" els més grans al volant. Xavier Almirall, cap de l'oficina del pla català de seguretat viària, va defensar la iniciativa presentada pel conseller i va explicar que hi ha "una certa preocupació per la gent gran, perquè és una franja de població que creix cada cop més, que arriba a la vellesa en millors condicions i es mou més que abans".

Conductors prudents
Tot i les impressions sobre els conductors grans que tenen des de Trànsit i Interior, un estudi recent de la fundació Mapfre destaca que es tracta de persones molt responsables a l'hora de conduir. Actualment, un 10% dels permisos de conduir que hi ha a l'Estat corresponen a persones més grans de 65 anys. A Catalunya, el setembre del 2010 hi havia censats 487.132 conductors que sobrepassaven aquesta edat. Segons Mapfre, un 91% utilitzen sempre el cinturó, un 96% passen totes les revisions obligatòries de manera puntual als seus vehicles i la majoria prefereix conduir per autopistes i autovies, per seguretat. A més, molts tendeixen a evitar situacions estressants, com conduir de nit, i solen fer pocs quilòmetres.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT