Publicitat
Publicitat

UNA INDÚSTRIA CENTENÀRIA COOPERA PEL FUTUR

Indcar i Ayats s'han adjudicat junts un concurs de TMB per transformar 30 vehicles en híbrids

Els grans fabricants d'autobusos s'alien

Els fabricants de carrosseries d'autobusos i autocars, amb forta implantació a Arbúcies, també pateixen la crisi. Entre les afectades hi ha Noge, una empresa de referència que s'enfronta a un concurs de creditors.

Els fabricants catalans de carrosseries d'autobusos i autocars han treballat els últims dos anys en la seva pròpia vacuna contra la crisi: la cooperació. Les davallades de l'activitat han fet que s'acceleri la col·laboració entre dues de les indústries centenàries i líders del sector, Indcar i Ayats, amb seu a Arbúcies. Aquesta cooperació ja ha començat a donar fruits i les dues companyies s'han adjudicat, juntament amb Siemens, un concurs públic de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per transformar en vehicles híbrids una flota de 30 autobusos urbans, que funcionaran combinant motor de combustió i la propulsió elèctrica, segons va confirmar a l'ARA el conseller general d'Indcar, Gaël Queralt.

La col·laboració i la recerca de sinergies és una qüestió estratègica que aquest sector s'ha pres molt seriosament. En una primera fase, els acords entre les carrosseres es van plantejar des del punt de vista comercial, per arribar junts a nous mercats exteriors. En una segona fase, la cooperació vol arribar al desenvolupament de nous productes.

Aquestes són bones notícies enmig d'un context econòmic difícil del qual tampoc s'ha escapat el sector dels carrossers, fortament implantat a Arbúcies. Aquesta activitat dóna feina a unes mil persones i a Catalunya hi ha prop del 40% del pes total a l'Estat.

En un principi, la carrossera Noge (un dels quatre fabricants de referència juntament amb Ayats, Indcar i Beulas) també havia sumar-se a aquest projecte de cooperació, però l'entrada en concurs de creditors l'any passat va provocar que hagués de despenjar-se de la iniciativa. Fonts properes a l'empresa han confirmat que la situació és ara més optimista i que la companyia treballa per superar el concurs. Beulas, per la seva banda, va descartar sumar-se al projecte de cooperació sectorial.

El mercat espanyol, el pitjor
L'important grau d'internacionalització del sector carrosser català ha estat una de les principals fortaleses davant l'esclat de la crisi, ja que el mercat espanyol ha tingut un comportament especialment negatiu. Ayats i Indcar, per exemple, exporten entre el 70% i el 85% del que produeixen a les seves plantes.

Les darreres dades publicades per les associacions de fabricants i venedors reflecteixen una caiguda del 14% en les matriculacions entre el gener i el novembre del 2010.

Les xifres milloren les davallades registrades el 2009, en plena virulència de la crisi, que va provocar un retrocés del 24% en les matriculacions a Catalunya.

L'altra gran pota de la fabricació d'autobusos a Catalunya és la planta d'Irisbus-Iveco de Barcelona, dedicada a la producció del xassís d'aquests vehicles. L'activitat en aquestes instal·lacions és minsa, la qual cosa obliga a mantenir vigent l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal acordat amb la plantilla. Segons fonts del comitè d'empresa, la planta té feina garantida per als primers sis mesos del 2011. El compromís d'Iveco és informar durant el primer trimestre dels plans de futur que té per a la planta catalana.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT