Crònica 05/05/2011

Les habilitats dels catalans de dotze anys, a examen

S.s.
2 min
L'escola Pau Casals de Barcelona és una de les 2.101 que entre ahir i avui fan les proves de 6è.

La Martina es movia inquieta al seu pupitre ahir al matí. Al costat seu, l'Inca també confessava que estava nerviosa per l'examen, tot i que l'assaig que la classe havia fet dilluns li havia anat "molt bé". Les dues nenes, alumnes de l'escola Pau Casals de Gràcia, a Barcelona, van posar a prova ahir les seves competències bàsiques en llengua catalana i matemàtiques, i avui és el torn del castellà i l'anglès. Són les proves externes de 6è de primària que, per tercer any consecutiu, el departament d'Ensenyament du a terme per avaluar el nivell de cada escola en relació a la mitjana catalana. Un total de 71.387 nens i nenes de 2.101 escoles de tot Catalunya van sentir ahir el mateix dictat que la Martina i l'Inca i van haver de resoldre els mateixos problemes matemàtics. Un examen gens memorístic, sinó d'habilitats, en què van haver de calcular, per exemple, quant els costaria un viatge en família amb una oferta concreta de bitllets d'avió.

L'"aplicador" de la prova al Pau Casals, com diuen a qui imparteix i vigila l'examen, va ser el Joan -mestre de 6è d'un centre pròxim, el Col·legi Sant Estanislau de Kostka-, que haurà de corregir els exàmens dels nens d'un altre centre diferent. El Joan va arribar a les 8.30 del matí, mitja hora abans de la prova, per obrir el paquet precintat enviat pel departament la setmana abans amb els tests i les etiquetes identificatives de cada nen. Només les proves dels quatre alumnes amb necessitats educatives especials seran corregides a part, dins la mateixa escola.

La prova de 6è de primària es corregeix de manera externa i anònima, però l'identificador permet que els resultats arribin de manera personalitzada a les famílies. De fet, la novetat d'enguany és que quan s'entreguin els resultats al juny, la carta als pares inclourà informació més detallada sobre les habilitats del nen, "per tal que puguin preveure, si cal, un reforç específic durant l'estiu per preparar-lo per a primer d'ESO", va explicar la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.

Els resultats de cada escola són confidencials i només es publiquen els resultats globals, que fins ara han constatat un nivell massa baix en expressió escrita i resolució de problemes matemàtics. "Amb les proves d'enguany ja podrem comparar els resultats de tres anys seguits i la inspecció podrà actuar" en conseqüència, va destacar Rigau.

Però en alguns centres com el Pau Casals, els resultats (bons, simplement, donada la confidencialitat) ja han servit per definir algunes accions de reforç específic. "En llengua castellana, vam decidir desdoblar una de les sessions per treballar la part oral i en matemàtiques vam veure que la geometria l'havíem de transversalitzar molt més", explica la directora, Carme Redon. Per Redon, aquestes proves són "una bona eina" perquè donen una perspectiva nova, la de "situar l'escola en relació a l'entorn".

stats