Publicitat
Publicitat

LLEI ÒMNIBUS

La creació d'empreses tindrà menys traves ambientals

La inspecció de les granges dependrà d'Agricultura

Moltes granges que requerien llicències d'impacte ambiental per crear-se ja no en necessitaran, i les seves inspeccions ambientals dependran només d'Agricultura, una reivindicació històrica del sector.

Un dels canvis principals de la llei òmnibus en matèria de medi ambient afecta les avaluacions d'impacte ambiental que han de fer les empreses abans de crear-se.

Una llei del 1998 va classificar les activitats en tres grups segons la gravetat del seu impacte sobre el medi ambient. Depenent del grup, han d'aconseguir una autorització, una llicència o només una comunicació d'impacte ambiental a l'administració, en ordre de més a menys restrictiu. Per a les que estan incloses al tercer tipus, el responsable de l'activitat només ha de fer saber a l'ajuntament corresponent que té previst iniciar-la -amb la certificació d'un tècnic que avali que compleix els requisits ambientals exigibles-, i pot començar immediatament. Després, ja amb l'activitat en marxa, se li faran inspeccions periòdiques quan toqui per llei.

Des del 2009, aproximadament el 80% de les empreses estaven sotmeses a aquest tercer règim, i la llei òmnibus ha ampliat el grup afegint-hi principalment instal·lacions ramaderes. Això afectarà granges de mida mitjana; per exemple, fins ara gaudien d'aquest règim les granges de fins a 50 vaques de llet, i ara ho faran les que tenen fins a 300 vaques.

Jaume Viure, del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya (COAMB) i responsable de medi ambient del Consell Comarcal del Vallès Oriental, explica: "És un canvi de cultura. No vol dir que puguin començar l'activitat a la babalà, sinó que es dóna la responsabilitat a l'empresari i als tècnics". Jordi Fernández, coordinador de la comissió de medi ambient i empresa del COAMB, en procés de revisar l'avantprojecte, diu que els canvis van, en general, en la direcció de "flexibilitzar i simplificar els tràmits i la burocràcia".

Sigui quin sigui l'esperit, hi ha una conseqüència més per a les granges. Com fins ara, quan comuniquin a l'ajuntament la intenció d'obrir, han de presentar un pla de gestió de les dejeccions ramaderes, validat per la conselleria d'Agricultura. El que canvia en no haver de demanar llicència és que les revisions periòdiques de després seran només les d'aquestes dejeccions -competència del departament d'Agricultura- i ja no se'n faran d'aspectes com les aigües, les emissions a l'atmosfera, el soroll o la llum -que depenien de l'antic departament de Medi Ambient, les competències del qual han passat a Territori i Sostenibilitat.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT