EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA
Crònica 18/04/2011

Els inspectors reivindiquen el seu paper contra el fracàs escolar

Sònia Sánchez
2 min
Alumnes atenen les explicacions del professor en una escola de Barcelona.

BARCELONA.A Catalunya hi ha uns 240 inspectors d'educació. Cadascun supervisa entre 15 i 20 escoles, llars d'infants i instituts públics del seu territori. A més, s'encarreguen d'organitzar les avaluacions externes dels centres, que es van posar en marxa fa tres anys per als alumnes de sisè de primària i que començaran a fer-se el curs que ve a quart d'ESO. En base als resultats d'aquestes proves, que han detectat fins ara un nivell massa baix d'expressió escrita i resolució de problemes matemàtics a primària, els inspectors volen ajudar els centres a dissenyar els plans pedagògics per millorar els resultats escolars.

L'augment de l'autonomia dels centres instaurat a la llei d'educació de Catalunya (LEC) ha traspassat als directors algunes de les funcions tradicionals dels inspectors. La futura Agència d'Avaluació de Catalunya, de moment en compàs d'espera, assumiria algunes de les seves competències. Per això aquests professionals reivindiquen l'aportació que el seu col·lectiu pot realitzar en la lluita contra el fracàs i l'abandonament escolars.

La presidenta de l'Associació d'Inspectors d'Educació de Catalunya, Neus Ollé, explica que poden contribuir a dissenyar els plans de centre. Alhora, en els casos en què no hi ha candidats a la direcció, s'ofereixen a analitzar el col·lectiu de professors susceptibles de ser nomenats directors per fer-ne l'elecció. Els inspectors també plantegen propostes per assolir els objectius marcats per Europa i l'OCDE en matèria educativa, com la reducció de l'abandonament escolar prematur fins al 10% el 2020 (avui és en un 31,9%). En aquest sentit, aposten per instaurar a cada centre "projectes singulars amb un nivell curricular potser més baix, però que garanteixin l'assoliment de competències necessàries i permetin obtenir el graduat de secundària als alumnes que d'altra manera seria impossible que el tinguessin". Ollé destaca la necessitat d'orientar els alumnes amb més possibilitats d'abandonar "cap a cicles professionals".

stats