Publicitat
Publicitat

SEGURETAT A LES ESTACIONS

La conselleria d'Interior estudia convertir els vigilants de Renfe i Ferrocarrils en agents de l'autoritat pública

Els interventors de tren També són vulnerables

Els interventors pateixen com els vigilants les agressions d'usuaris de Renfe i Ferrocarrils. Interior crearà una divisió especial del transport mentre estudia si als vigilants els fa agents de l'autoritat.

Entre tots dos sumen més d'un quart de segle demanant bitllets als viatgers dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. El Gus i el Manolo són dos interventors que treballen als Ferrocarrils i han tingut més d'un ensurt al llarg de la seva trajectòria professional: "Problemes, els que vulguis, des que t'insultin fins que et clavin un cop al pit", diu el Manolo.

Dilluns passat, els Mossos d'Esquadra van anunciar que crearan una divisió exclusiva de transport per controlar la seguretat als trens i als aeroports, que se sumarà a la ja existent al metro. Ho va anunciar el director general dels Mossos, Manel Prat, després d'una reunió que va mantenir amb la conselleria de Territori i Sostenibilitat i membres de Renfe i Adif. La trobada es va fer arran de la mort del vigilant de l'estació de Castelldefels l'1 d'abril.

El Gus afirma que no té por: "S'ha de tenir mà esquerra; quan no volen pagar, si es mostren agressius, que passin ". Els interventors de la línia d'Igualada dels Ferrocarrils de la Generalitat porten seguretat, però n'hi ha prou? "Si et volen fer mal, ho faran igualment", diu el Manolo, que actualment és cap d'estació i agrairia que posessin més seguretat.

Gairebé 250 incidents

La majoria d'incidents es produeixen quan un usuari no vol pagar. "Intenten passar i se'ls diu que no, no es pot fer res més; si hi ha vigilant de seguretat se n'encarregarà ell i, si no, no ens hi posarem", comenta un interventor. L'any 2010, a Catalunya es van produir 248 incidents entre metro, tren, ferrocarrils i tramvia. Els interventors tenen caràcter d'agents de l'autoritat pública, una figura que ha d'aprovar el Parlament segons la llei de transport, explica el director general d'Administració de Seguretat d'Interior, Andreu Joan Martínez.

En canvi, el vigilant no té aquesta categoria i la seva regulació és competència de Madrid. Martínez comenta que Interior està estudiant si convindria regular aquesta figura: "Estem mirant si la condició d'autoritat pública en els vigilants tindria elements positius per a la seguretat pública i també si tindríem capacitat normativa i si es podria fer". Per Diego Giraldez, de la UGT, aquest reconeixement és necessari: "Com pot ser que un interventor sigui agent de l'autoritat i un vigilant no?"

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT