INFRAESTRUCTURES
Crònica 09/09/2011

La inversió xinesa més elevada de l'Estat topa amb l'AVE

Ignasi Pujol
2 min
Obres de la nova terminal de contenidors del Port de Barcelona, ubicada al Moll Prat. Serà una plataforma de cent hectàrees i la instal·lació portuària més moderna del Mediterrani.

El Prat de LlobregatEl president Artur Mas no ho podia haver dit més clar: "A l'Estat s'han fet molts quilòmetres d'AVE durant els últims anys, fins i tot a llocs per no portar-hi ningú; això és un autèntic luxe, s'han llançat diners necessaris per altres coses". Entre aquestes "coses" figuren, segons Mas, els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona, obres projectades però relegades a un calaix a causa de la tisorada pressupostària de Foment.

"Els governs espanyols, de tots els signes, s'han oblidat que els nostres ports han d'estar ben connectats amb el món", va afegir el president. Mas va visitar ahir les obres de la nova terminal de contenidors del moll Prat del port de Barcelona. És l'obra estrella de l'ampliació del port barceloní, que vol esdevenir la principal porta d'entrada del sud d'Europa, especialment per a les mercaderies procedents d'Àsia.

Aquesta terminal, amb una superfície de 100 hectàrees, rebrà una inversió de 500 milions d'euros del grup xinès Hutchison. És la principal inversió xinesa a l'Estat.

Hutchison es va adjudicar la concessió de la nova terminal el 2006, en competència amb grups com Dubai Ports. El grup xinès, primer operador de terminals de contenidors del món, va aliar-se amb Tercat, la societat que gestiona una de les dues terminals actuals del port. No obstant això, Hutchison ha acabat quedant-se amb el 100% de Tercat, comprant a la família Mestre (vegeu el text complementari, a sota) el seu 30%.

Les obres del moll Prat patiran un retard de quatre anys a causa del greu incident de l'1 de gener del 2007: es van desplaçar 640 metres de blocs de formigó. La primera fase de la terminal, que serà semiautomatitzada, estarà operativa l'estiu del 2012 i la instal·lació no estarà en ple rendiment fins al 2013 o el 2014. Ahir mateix Hutchison va signar un crèdit de 280 milions d'euros amb un grup de bancs internacionals i CaixaBank, que servirà per finançar les obres. La terminal permetrà gestionar fins a 2,65 milions de TEU (unitat de mesura equivalent a un contenidor de vint peus) l'any. Però, tal com va remarcar l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor, no es podrà treure tot el profit possible a la instal·lació sense els corresponents accessos viaris i ferroviaris.

Mas va fer una crida al futur govern espanyol perquè "segurament no hi ha avui una actuació més necessària" que els accessos al port.

El ministre de Foment, José Blanco, va respondre que l'accés als ports espanyols és "prioritari", especialment el cas que afecta la capital catalana. Segons Blanco, ell ja ha fet ofertes per desbloquejar-ho a la Generalitat (a compte de la disposició addicional tercera), però que no han convençut el Govern i per això assegura que no entén les crítiques de Mas.

stats