Publicitat
Publicitat

LA GESTIÓ DEL TRÀNSIT

Quatre mesos després també s'acaben els descomptes del 5% en trens de Rodalies i mitja distància

El límit dels 120 km/h torna al juliol

Després d'un "intens debat", segons paraules de Rubalcaba, el govern espanyol ha decidit no prorrogar el límit de velocitat dels 110 km/h a totes les carreteres de l'Estat perquè el combustible és més barat.

S'hauran de tornar a canviar les enganxines dels senyals, perquè l'1 de juliol es tornarà al límit dels 120 km/h. També se suprimiran els descomptes del 5% als bitllets de trens de Rodalies i mitja distància. La decisió no va ser fàcil. Després d'un "intens debat" al consell de ministres, del qual Rubalcaba no va voler explicar els detalls perquè "les deliberacions del consell de ministres són secretes", va anunciar que havia guanyat un altre pols, en aquesta ocasió al ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, que des del febrer havia defensat mantenir els 110 km/h en autopistes i autovies. Per si encara en quedava algun dubte, Rubalcaba és qui mana.

El també ministre de l'Interior va dir que la mesura "ja no té sentit" després de recordar que es va aprovar amb caràcter transitori i arguments "estrictament econòmics". El preu del barril de Brent està als 106 dòlars, enfront dels 115 dòlars que costava quan es va aprovar la norma, al març, i es preveu que seguirà baixant. Amb aquest objectiu dijous l'Agència Internacional de l'Energia va decidir fer ús de les reserves energètiques.

Estalvi

Rubalcaba va voler agrair als ciutadans la seva contribució al funcionament de la mesura que, segons els càlculs d'Indústria, ha permès estalviar 450 milons d'euros. Va posar-los en relació amb els 230.000 euros que va costar modificar les senyals de tràfic per rebatre les crítiques i va fer la resta. "El balanç final és de 449,7 milions". El coordinador d'economia del PP, Cristóbal Montoro, que demana la supressió de la mesura des que es va aprovar, ahir va criticar que la limitació als 110 km/h "no ha complert el seu objectiu d'estalvi".

A més dels guanys econòmics, Rubalcaba va posar en relleu el debat que s'ha generat al voltant de la velocitat. "Tinc la impressió que els espanyols després d'aquest debat correran menys", va manifestar. En la seva opinió a partir d'ara els conductors estan més conscienciats que circular a 110 km/h en lloc de "córrer" és "més segur, més barat i contamina menys". Va anunciar que els senyals lluminosos seguiran recordant els beneficis de circular més lentament després de canviar els senyals. Rubalcaba va desvincular el límit de la velocitat a l'evolució de la sinistralitat, que va assegurar que ja anava baixant els mesos anteriors i ha disminuït durant els últims vuit anys.

Impopular

El Govern ha estat crític amb aquesta mesura des del primer moment. El conseller d'Interior, Felip Puig, fins i tot era partidari d'elevar la velocitat en alguns trams de l'autopista fins als 130 km/h, cosa que va suposar haver de canviar la senyalització dues vegades en pocs dies en alguns trams. Puig preveia que la mesura del govern espanyol no permetria estalviar combustible.

Els arguments d'ahir de Rubalcaba no van convèncer el Govern. El director de Trànsit, Joan Aregio, va celebrar que es recuperi el límit dels 120 km/h però va assenyalar que un dels factors decisius ha estat que Rubalcaba serà el candidat socialista a la Moncloa i aquesta mesura "socialment no s'entenia gaire". Aregio va dir a Efe que ara "tot torna a la normalitat" perquè la reducció del límit "no tenia sentit". Va defensar que s'hauria d'haver apostat per "l'autorregulació" dels conductors per reduir la velocitat i el consum de combustible.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT