LA GESTIÓ DEL TRÀNSIT
Crònica 27/04/2011

La limitació a 110 km/h fa caure les multes i la velocitat mitjana

Les multes per excés de velocitat a les autopistes i autovies de l'Estat han baixat un 35% durant el primer mes de la limitació a 110 km/h. La velocitat mitjana ha caigut de 113,92 a 102,08 km/h.

Marta Català
2 min
La mesura de reduir la velocitat a les autopistes i autovies fins a 110 km/h va entrar en vigor el 7 de març.

Barcelona.Ja han passat gairebé dos mesos des que el govern espanyol va posar en marxa la reducció de velocitat de 120 a 110 km/h a les autopistes i autovies, i la primera valoració del ministre d'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha revelat que la velocitat mitjana ha passat de 113,92 km/h l'any 2010 a 102,08 km/h aquest març.

Aquestes dades fan referència a tot l'Estat i explicarien el descens de les multes per excés de velocitat en un 35%, segons va anunciar ahir el ministre d'Interior. Pérez Rubalcaba va assenyalar que el nombre de multes imposades pels radars fixos en les autopistes ha baixat més d'un terç durant el primer mes en què està vigent la limitació de velocitat. En aquest sentit, el titular d'Interior creu que "se n'han anat en orris totes aquelles teories que deien que l'executiu només estava preocupat per multar", va matisar.

En una roda de premsa que el ministre va oferir ahir a Madrid, no va voler avançar si aquesta mesura s'allargarà més enllà del 30 de juny i va afirmar que dependrà del preu del petroli i de les dades que es coneguin sobre l'estalvi del combustible en aquests mesos. La setmana passada el director general de Trànsit (DGT), Pere Navarro, ja va recordar que la limitació es va adoptar per contrarestar el preu del petroli i que ara, un mes i mig després, el barril encara és més car, amb la qual cosa seria difícil anul·lar la mesura al juny. Interior va anunciar en el seu moment que la rebaixa de la velocitat màxima permetria un estalvi del 15% en benzina i d'un 11% en gasoil. L'actuació va costar al ministeri de Foment 250.000 euros entre posar la nova senyalització i adaptar els radars als nous límits de velocitat.

Pendents de la sinistralitat

Per la seva banda, el conseller d'Interior, Felip Puig, va dir ahir que "no es planteja un canvi en les velocitats màximes fins que no hi hagi un descens de l'accidentalitat". Unes declaracions que contrasten amb les de fa uns mesos quan Puig volia augmentar el límit de velocitat a 130 km/h. El conseller, en declaracions a Ràdio 4, va prioritzar "la necessitat que la societat interioritzi una conducta més responsable i cívica al volant'' abans de decidir quins han de ser els límits de velocitat adequats a les carreteres. Amb tot, el titular d'Interior va insistir que "la limitació s'ha de fer en funció de les característiques tècniques de les nostres carreteres, del trànsit i de la meteorologia".

Sobre la mesura dels 110 km/h, Puig va reiterar la seva disconformitat amb la mesura del govern espanyol i la va titllar de "política d'aparador". La conselleria d'Interior sempre ha mantingut que el fet de baixar la velocitat no fa que hi hagi estalvi energètic.

stats