Publicitat
Publicitat

Opinió

El llibre que va preveure Les revoltes al món àrab

El periodista David Kirkpatrick ha estat a Barcelona presentant als mitjans L'efecte Facebook , la versió catalana del seu magnífic llibre reportatge sobre les aventures del seu amic Mark Zuckerberg, el fundador de la xarxa social per antonomàsia i home de l'any el 2010 segons la revista Time . El llibre tracta tant els aspectes fundacionals de Facebook com els biogràfics del seu creador, a més d'incidir en el seu caràcter entre d'adolescent i visionari, un pont entre la generació actual i la futura. Però sobretot es centra en el fenomen que dóna títol a l'obra: l'anomenat efecte Facebook.

En què consisteix aquest efecte? En primer lloc a passar desapercebut als que no li presten l'atenció deguda: governs repressors, serveis secrets d'aquests governs i ministres de governs amics que haurien de saber amb qui se'n van de vacances i en quina mena d'avions accepten plaça. Ni les policies tunisiana i egípcia, ni molt menys els governs que les manen, van ser capaços d'adonar-se que la seva joventut s'estava organitzant des de feia més d'un any a Facebook per rebutjar en sengles revoltes les premisses de repressió i absència de democràcia en què els ha tocat viure fins ara. Tampoc ho van saber veure els serveis secrets francesos, que van deixar que aquest estiu tant el primer ministre, François Fillon, com la ministra d'Exteriors, Michelle Alliot-Marie, fessin ús de la infraestructura turística de tots dos països per les seves vacances i per compte dels respectius estats dictatorials.

Però més enllà de colpejar amb fúria qui ho ignora, Kirkpatrick descriu l'efecte Facebook com una consciència global al voltant d'un tema d'aparença local, de manera que, si arriba a una massa crítica d'adeptes, passa a ser preocupació de la comunitat d'internautes, que passen a treballar en favor de la causa. L'autor exposa al llibre, almenys en tres ocasions, el suport global que han rebut durant el 2010 els moviments prodemocràtics tunisià i egipci a Facebook, i va explicar durant l'entrevista amb aquest diari que segons la seva visió només podien conduir a les revoltes esdevingudes. No deixa de sorprendre que aconseguissin cridar l'atenció d'un analista tecnològic però que fossin opaques als principals analistes polítics, inclosos els de la CIA. Ara ja sabem que l'efecte Facebook és com un caçador nocturn: ràpid, silenciós i letal.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT