Publicitat
Publicitat

EL FUTUR DELS MITJANS PÚBLICS

TV3 s'imposa als canals espanyols i Catalunya Ràdio es disputa el lideratge amb RAC1

Una lluita asimètrica per l'audiència

TV3 ha lluitat des de la seva creació per ser la més vista a Catalunya contra les cadenes espanyoles. Cap competidora en català li ha fet ombra. No és el cas de la ràdio, en què RAC1 és líder des del 2009.

TV3 va tancar el 2011 com la televisió més vista a Catalunya amb un 14,1% de share : va recuperar la primera posició dins el rànquing d'audiències, que durant els set anys anteriors li havia arrabassat Telecinco.

Al llarg de la seva trajectòria, TV3 ha lluitat per les audiències en un panorama de creixent competència televisiva. De la mateixa manera que TVE, ha vist com la seva quota de pantalla decreixia a mesura que les televisions privades entraven en escena. El 1987, el share de La 1 va ser d'un 52,8% i TV3 va situar-se en un 34,6%. El 1991, un any després del naixement de les privades, el marge va reduir-se a un 34,2% per a La 1 i un 21,8% per a TV3. En contraposició, Telecinco va obtenir un 15,5%, i Antena 3, un 9,8%. La fragmentació de les audiències no ha fet altra cosa que augmentar amb la TDT, els nous canals temàtics i el consum de continguts audiovisuals a través d'ordinadors i altres dispositius.

TV3 ha multiplicat també la seva oferta. Va engegar el 2003 el primer canal de notícies en obert, el 3/24. També va ser pioner el Club Super3, que a l'octubre va celebrar el vintè aniversari. Des que el 1988 va néixer el canal 33, la CCMA ha crescut fins als sis canals. Aquesta multiplicació de canals és la que ha permès mitigar la pèrdua de quota del canal mare, en sintonia amb la de la resta de canals estatals generalistes. En altres paraules: si l'any 2000 es podia ser líder amb un 20% de share , una dècada més tard és possible ser-ho amb el 14%.

TV3 ha acaparat tradicionalment la immensa majoria d'audiència en català però, des del 2006, disposa d'una alternativa privada. 8TV va registrar el primer trimestre de l'any un 3% de quota. D'aquesta manera, tot i la baixada de TV3, l'aportació dels altres canals públics i de 8TV ha mitigat la pèrdua de quota per al català a la televisió, fruit de la multiplicació desproporcionada d'oferta en castellà.

Lideratge disputat a la ràdio

El lideratge radiofònic està disputat i depèn de les fonts. Des del 2009, RAC1 -també del Grup Godó- és l'emissora més escoltada de Catalunya segons l'EGM (l'estudi amb més perspectiva històrica). En la primera onada del 2012 de l'EGM, la ràdio generalista en català va batre tot un rècord, amb 1.350.000 oients. És el resultat de la suma de RAC1 -al capdavant, amb 708.000 seguidors-, Catalunya Ràdio (573.000), COMRàdio (52.000) i Ràdio 4 (17.000). El Baròmetre, en canvi, que té més enquestes però des de fa menys anys, atorga el lideratge a Catalunya Ràdio, per un estret marge de 12.000 oients.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT