INDÚSTRIA
Crònica 22/11/2011

El grup logístic Sesé es queda la fàbrica de Yamaha a Palau-solità

Yamaha tanca un acord amb el grup aragonès Sesé per traspassar-li la planta de Palau-Solità i Plegamans. L'operació salva 370 treballadors i permet a la multinacional endur-se la producció a França.

Elena Freixa
2 min
La fàbrica catalana de Yamaha produeix sobretot ciclomotors i el grup li havia assignat des del 2009 també models d'alta cilindrada.

BARCELONA.El fabricant japonès va retirar fa uns mesos l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) presentat per tancar la fàbrica de motocicletes i va anunciar que buscaria una alternativa per marxar de Catalunya. La sortida l'ha portat el grup logístic Sesé, amb seu a Saragossa, que es quedarà les instal·lacions per posar en marxa un projecte industrial com a proveïdor del sector de l'automòbil. Seat, que ha estat implicada en tot el procés negociador, serà el principal client d'aquest nou projecte, segons van explicar ahir Yamaha i Sesé en un comunicat.

Els nous propietaris, amb una llarga experiència al sector logístic, volen desplegar a Palau-Solità i Plegamans serveis industrials de més valor afegit per als seus clients, entre ells el grup Volkswagen, Nissan i General Motors. El projecte preveu aprofitar les instal·lacions de pintura de Yamaha i adaptar les línies per fer-hi muntatge i control de qualitat de peces. Tot plegat servirà per garantir feina al 100% dels actuals treballadors de Yamaha.

Yamaha podrà seguir així amb el pla d'endur-se la producció de motocicletes cap a França. Tot i així, s'han compromès a no trencar llaços del tot amb Catalunya i a donar suport als compradors de la fàbrica, almenys durant els pròxims tres anys. Sesé continuarà pintant peces per a Yamaha des de Palau-Solità i Plegamans i la multinacional japonesa mantindrà els principals proveïdors locals, que seguiran aprovisionant components per a les motos a través de la nova societat.

Amb la compra de Yamaha, el grup familiar Sesé amplia la seva presència a Catalunya, on ja compta amb una planta propera a la fàbrica de Seat, de qui és un proveïdor històric. Té presència tant en altres zones de l'Estat com a l'estranger, amb filials a Alemanya, Romania i el Brasil. Factura uns 250 milions l'any i té una plantilla de 1.600 treballadors.

A l'estil Sony i Sharp

La solució industrial pactada entre Yamaha i Sesé ha estat assessorada per Alta Partners, consultora responsable també d'altres processos similars a Catalunya en què s'ha buscat una sortida de multinacionals japoneses. És el cas de Sharp, que va traspassar les instal·lacions de Sant Cugat del Vallès al grup català Cirsa, o bé de Sony, que va deixar en mans de Ficosa la seva fàbrica de Viladecavalls.

Aquesta última operació va suposar per Ficosa un repte important, ja que es va quedar els 900 treballadors de Sony. La multinacional catalana confiava en un ambiciós pla de diversificació cap a altres sectors més enllà de l'automòbil per garantir la feina a tothom. Finalment, però, el ritme dels nous projectes no va tan ràpid com s'esperava i ha iniciat un procés per repatriar producció que ara es fa a l'estranger. Mentre no arriba aquesta càrrega de treball, Ficosa va presentar ahir un expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal que afectarà els 600 treballadors de la fàbrica durant un màxim de 50 dies l'any que ve. L'expedient estarà vigent durant el primer semestre. En paral·lel, va posar en marxa un pla de baixes voluntàries per retallar 150 llocs de feina i al qual s'han acollit 80 treballadors.

stats