ENSENYAMENT
Crònica 31/03/2012

La meitat dels que acaben l'ESO fallen en matemàtiques

Una quarta part dels alumnes de 4t d'ESO van suspendre la prova de matemàtiques i un 23% més van treure un aprovat baix. La redacció en català i l'anglès són altres punts dèbils dels catalans de 15 anys.

Sònia Sánchez
3 min
Un total de 59.423 alumnes de tot Catalunya van fer al febrer les proves de 4t d'ESO, com aquests de l'institut La Sedeta.

BARCELONA.La primera avaluació externa als alumnes d'últim curs de l'ESO, que la Generalitat va fer al febrer, ha deixat uns resultats "preocupants" en diverses matèries. "No ens satisfan gens i ens refermen que ha de ser una prioritat la lluita contra el fracàs escolar", va dir ahir la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.

Es referia especialment als resultats en matemàtiques i anglès, en què un de cada quatre alumnes va suspendre, però també als nivells baixos de l'expressió escrita, sobretot en català. El 24% dels alumnes van suspendre la prova de matemàtiques, però un 22,8% més van demostrar un nivell "mitjà baix", que suposaria un aprovat baix: l'equivalent a una nota que oscil·la entre el 4,5 i el 5 sobre 10. Així doncs, prop de la meitat (46,8%) dels alumnes que aquest curs acaben l'educació obligatòria tenen un nivell molt baix en competències matemàtiques bàsiques. Els resultats són especialment dramàtics en l'apartat de geometria (espais, forma i mesura, en la terminologia actual), en què un 41,2% suspenen i, en total, prop del 58% tenen un resultat baix. En càlcul, els suspesos són més d'una quarta part, el 28,7%, amb un 12,3% més de nivell mitjà-baix. "És evident que cal revisar el pes de la geometria en el currículum, i també cal revisar els tipus d'exàmens que fan els centres", va apuntar Rigau. Els enunciats de la prova de matemàtiques elaborada per la Generalitat imiten l'estil de les proves PISA de l'OCDE i no demanen explícitament les operacions matemàtiques, sinó que posen l'alumne davant d'una situació pràctica concreta perquè ell mateix dedueixi quin concepte matemàtic ha d'aplicar. Segons la consellera, aquesta ha estat la font d'error de la majoria d'alumnes. "Si haguéssim demanat directament «Aplica el teorema de Pitàgores», la majoria hauria sabut fer-ho, però els demanàvem calcular la distància entre dos punts en unes formes geomètriques concretes", va relatar.

Redacten pitjor en català

Una altra conclusió extreta de la primera avaluació de l'ESO és que caldrà també reforçar la part de redacció i expressió escrita dels alumnes dels instituts catalans. "Alguna qüestió metodològica haurem de canviar si l'expressió escrita queda tocada a l'ESO, potser és massa poc el temps dedicat a fer redaccions o potser es fan servir massa els models d'examen de creueta en lloc de les respostes elaborades", va fer Rigau.

Els resultats en català i castellà van ser força similars, però una mica pitjors en el primer cas. El 34,1% d'alumnes acaben l'ESO amb un nivell baix de català (el 15,9% directament suspenen), quan en castellà són el 31,2% (suspenen un 14,11%). L'apartat de la prova de català que pitjor va sortir va ser la redacció, en què la meitat dels alumnes van demostrar un nivell molt fluix (el 22,2% van suspendre i un 27,5% van treure un aprovat baix). Els nois de 15 anys redacten millor en castellà, en què, tot i així, el nivell baix i el mitjà baix sumen el 33,7% dels alumnes. En canvi, el nivell de comprensió lectora és molt millor en català (només un 9,3% van suspendre) que en castellà (el 14,2% no van passar la prova).

Però la llengua que porten pitjor és l'anglès, en què fallen el 41,1%: el 23,7% suspenen i un 17,4% tenen un aprovat baix. Amb tot, l'expressió oral és el que porten millor.

El factor socioeconòmic

Com és habitual, els resultats mitjans dels alumnes que van a centres públics són inferiors als que obtenen els que van a centres privats, a causa dels factors socioeconòmics, que la prova també desglossa. Prop del 70% dels 7.346 alumnes catalans que van a centres d'un nivell socioeconòmic baix tenen malament les matemàtiques. Als públics, són el 54,5% amb un nivell baix en matemàtiques pel 35,6% dels privats.

stats