Publicitat
Publicitat

Els lands rics mostren els punts dèbils del sistema federal alemany

Els estats federals alemanys més solidaris (i rics) exigeixen posar límit a les seves aportacions. Com a dada clarificadora, Baviera va pagar més de 3.000 milions d'euros per la compensació financera entre lands. Aquesta suma correspon a l'11% dels ingressos fiscals bavaresos i a quasi un 9% del seu pressupost. El territori que té com a capital Munic aporta quasi la meitat de la suma transferida el 2011 a les caixes dels estats federals més endeutats, el principal benefector dels quals és Berlín, que s'endú el 42% del fons de compensació i que titllen de "Grècia germànica".

Els estats federats del sud d'Alemanya aixequen la veu pel sistema fiscal entre lands. Però els beneficiaris són majoria. Una reforma a fons sembla impossible. La font de tots els mals del federalisme alemany no es va solucionar amb la reforma del 1955 ni amb la del 1969, ni tampoc amb una sentència del Tribunal Constitucional del 1999. No obstant, Baviera, Baden-Württemberg i Hessen perden la paciència i amenacen ara d'interposar una demanda al Constitucional alemany per limitar la solidaritat. El ministre bavarès de finances, Markus Söder, ataca amb vehemència la compensació entre lands rics i pobres. Exigeix que Rin del Nord - Westfàlia, Bremen i Berlín han de ser collats com alguns estats de la UE, i això provoca polèmiques.

Amb aquest panorama, Baviera proposa la "solidaritat amb deutes": els estats federats que produeixen molt deute s'han d'imposar una sobretaxa en l'impost sobre la renda i sobre el de societats. Però Berlín reacciona exigint una quitança del seu deute a l'estat. Per a Baviera és clau corregir com a mínim la clàusula mitjançant la qual s'atorga un plus a les tres ciutats-estats (Berlín, Bremen i Hamburg) i fer així que es facin càrrec de les rodalies del seu territori. Sense aquesta clàusula, sosté Baviera, a ells els caldria pagar mil milions menys cada any.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT