Publicitat
Publicitat

CRISI DEL DEUTE

Els ciutadans recorren a la compra directa de productes agrícoles

El 'moviment de les patates' a Grècia

Alguns mercats de localitats gregues venen patates directament a la població, sense intermediaris. La paradoxa del país és que, malgrat la crisi, els preus són molt alts, i els grecs s'han d'organitzar per sobreviure.

La situació és cada vegada més complicada. I els ciutadans grecs, que veuen com els plans de rescat de la Unió Europea no milloren les condicions de vida, estan posant en marxa les seves pròpies alternatives. Així, tones de patates a preus molt baixos es venen de manera directa, des de l'agricultor fins al consumidor grec, en un intent d'oferir aliments assequibles davant la crisi econòmica i l'encariment dels preus dels productes més bàsics.

El cap de setmana passat els mitjans de comunicació de Grècia van oferir imatges impactants: famílies apilant sacs de patates als seus cotxes i senyores elegants amb sabates de taló fent la mateixa operació. Es tractava del mercat que cada dissabte s'organitza a la localitat de Pieria i que ja han copiat altres poblacions per vendre, sense intermediaris, quilos de patates, que s'encarreguen per internet. La població de Pieria, a 10 quilòmetres d'Atenes, vol ampliar l'oferta a altres productes com l'arròs, la farina i l'oli d'oliva, informa France Press.

En el cas de les patates, el preu és realment molt més barat que als supermercats. Al mercat es venen per 25 cèntims d'euro el quilo, mentre que als súpers el preu és de 70 cèntims. I és que un dels grans problemes dels grecs és que malgrat la crisi econòmica els preus encara són molt alts. Un estudi comparatiu de l'associació més important de consumidors de Grècia, Kepka, que va analitzar els preus dels aliments en una mateixa cadena de supermercats a Atenes i Berlín, demostra que els productes més bàsics són fins a un 30% de mitjana més cars a la capital grega que a Alemanya.

Oligopoli

Els experts asseguren que l'estructura oligopolística del mercat grec és una de les claus de l'alt cost de la vida. "Aquest país no coneix la competència", diu Evànguelia Kekelia, secretària general de Kepka. Kekelia assegura que el sector del transport per carretera, un dels nombrosos sectors protegits pel govern i pendent de liberalitzar, té la culpa d'alguns casos flagrants: "Un trajecte entre Atenes i el nord del país acaba costant tant com el transport de les mateixes mercaderies fins a Amsterdam".

Kekelia també denuncia altres pràctiques, com les de les multinacionals, que facturen els productes a les filials gregues a preus molt elevats.

El projecte de les patates ja hauria aconseguit alguns canvis. Els organitzadors creuen que un moviment fort dels consumidors podria provocar una nova situació més favorable. De moment, diuen, els preus de les patates als supermercats han baixat fins a la meitat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT