Crònica 28/06/2011

Un negoci llaminer amb una clientela fidel

Ignasi Pujol
2 min
Turisme temàtic El Saló Internacional del Turisme a Catalunya acull l'espai Pink Corner.

Barcelona s'ha convertit en els últims anys en una de les cinc capitals mundials de la comunitat gai i lesbiana, juntament amb Nova York, San Francisco, Londres i Berlín. Aquest enfocament estratègic de la ciutat com a receptora de turisme GLBT (gais, lesbianes, bisexuals i transsexuals) se sustenta gràcies a una estructura empresarial que es va consolidant.

"Fins fa poc no havíem treballat a escala de comunitat; teníem una bona oferta i els turistes venien sols, ara estem organitzats", explica Joan Igual, vicepresident de l'Associació Catalana d'Empreses per a Gais i Lesbianes (Acegal). Aquesta patronal, que forma part de Pimec, va néixer fa cinc anys i ja aplega 200 empreses, principalment de restauració, oci, moda i disseny. Igual comenta que hi ha gairebé 500 empreses d'aquest segment i Acegal aspira a aplegar-ne almenys el 60%.

El principal esdeveniment en el qual intervé l'associació és el Gai Pride que s'ha celebrat aquests dies a Barcelona. L'any passat la festa va rebre 15.000 turistes i enguany la xifra s'ha elevat fins a prop dels 25.000. L'impacte econòmic a la ciutat ha estat de 30 milions d'euros, el doble que el 2010, segons Igual.

Candidatura

"Volem mantenir-nos -afegeix- i guanyar mercat, sobretot en el turisme de més qualitat". El representant de la patronal explica que Acegal sol·licitarà que Barcelona sigui la seu de la festa Europride del 2015. Aquest any s'ha celebrat a Roma i ha aplegat un milió de persones. Per aconseguir-ho, l'associació necessitarà la complicitat de la societat civil barcelonina i de l'Ajuntament, que hauran d'avalar la candidatura.

Joan Igual matisa el tòpic que diu que gais i lesbianes tenen un poder adquisitiu elevat. "El poder adquisitiu és el mateix, el que canvia és a què es destinen els diners", diu. Segons un informe d'Expogays, a Espanya hi ha tres milions de gais, amb una capacitat de compra de 72.000 milions d'euros. La renda per càpita dels homosexuals s'estima en 22.000 euros anuals, per sobre dels 19.000 del salari mitjà.

La diferència substancial és que aquest col·lectiu acostuma a tenir menys càrregues familiars i destina un percentatge més alt dels seus ingressos a viatges, estètica i oci. A Espanya el turista gai gasta un 30% més que la resta, és a dir, prop de 130 euros. Espanya és el cinquè destí del turisme gai procedent dels Estats Units i rep un 42% dels turistes gais d'Alemanya. El Regne Unit completa el podi de mercats emissors. La característica més destacada del client gai és la seva fidelitat.

Malgrat tot, les associacions es queixen que encara hi ha poques companyies que ofereixin productes orientats al consumidor gai i que es concentren en sectors molt concrets: turisme i moda. Spanair ha estat una de les empreses que ha patrocinat el Gai Pride d'aquest any. "Volem expressar el nostre ferm compromís amb la comunitat LGBT i amb la ciutat de Barcelona", va dir el president de l'aerolínia, Ferran Soriano.

La cadena d'hotels Axel ha estat abanderada del negoci gay friendly . Fundada per Joan Julià, l'empresa va obrir el primer hotel a Barcelona el 2003, el 2007 es va instal·lar a Buenos Aires i el 2009 a Berlín. El 2010 va facturar 7,1 milions d'euros (un 27% més que el 2009, gràcies a l'ampliació de l'hotel barceloní) i durant els quatre primers mesos del 2011 els ingressos han crescut un 85%, fins als 2,6 milions. Aquest any Axel vol prémer l'accelerador en l'estratègia internacional i ja pensa obrir establiments a Nova York, Miami, París, Londres, Amsterdam, Madrid i Rio de Janeiro o São Paulo.

stats