Publicitat
Publicitat

L'abaratiment dels bitllets ha massificat una oferta abans exclusiva

El nombre de creueristes a Europa es duplica en deu anys

La fabricació de vaixells amb més capacitat afavoreix les economies d'escala, fet que ha permès que el trànsit de creueristes a Europa s'hagi duplicat en una dècada. Hi ha creuers per menys de 300 euros.

La sèrie televisiva The love boat , emesa entre el 1977 i el 1986 i que a Espanya va arribar amb el títol Vacaciones en el mar , va fer somiar a una generació amb unes vacances a bord d'un creuer. Pocs s'imaginaven que ells mateixos o els seus fills tindrien a l'abast de la butxaca una experiència similar.

El que era una experiència exclusiva, reservada només a la jet set , avui s'ha convertit en l'opció de molta gent per viatjar durant les vacances. Fins al punt que n'hi ha que temen que la indústria dels creuers s'acabi massificant tant que "mori d'èxit", tal com explica el president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV), Francesc Carnerero. ¿Com s'explica el canvi d'experiència privilegiada a opció de masses? Qüestió de preu. Un bitllet de primera classe al famós Titanic , en el seu moment -l'any 1912- el vaixell de passatgers més gran i luxós del món, costava 4.000 euros d'avui, tres vegades més que un passatge similar en un creuer actual.

Actualment es pot comprar un bitllet per a un creuer d'una setmana de duració per la Mediterrània per prop de 600 euros. És el fenomen low cost aplicat al transport i al lleure marítims. Cada cop es construeixen vaixells més grans, amb capacitat per a més passatgers, cosa que permet aplicar economies d'escala. Els tres creuers més grans que van tenir base al port de Barcelona durant el 2011 (el Liberty of the Seas , el Norwegian Epic i el Carnival Magic ) sumen 14.000 viatgers.

Això ha fet que Europa hagi passat dels 2 milions de creueristes el 2001 als 5,5 milions del 2010, segons el Consell Europeu dels Creuers. La indústria ha seguit creixent a un ritme de dos dígits fins i tot durant la crisi. La mateix organització preveu assolir els 10 milions de creueristes l'any 2020.

Exemples reals

Ahir a la tarda es podia trobar en una de les agències de viatges online més habituals un creuer de set nits (entre l'abril i el juny) de Venècia al mar Adriàtic per un preu de 570 euros a bord d'un dels vaixells de Royal Caribbean. A la secció Gangues del mateix portal: cinc nits del mes de maig en un recorregut que surt de València i passa per Roma, Còrsega i les Balears per 294 euros, gentilesa d'Ibero Cruceros, una de les marques de Costa Cruceros. Un bitllet al Costa Concordia , el vaixell accidentat a Giglio, costava 825 euros.

El catedràtic de direcció de màrqueting de l'escola de negocis Esade Josep-Francesc Valls va alertar ahir dels límits que hi ha d'haver en les rebaixes de preus dels creuers, perquè aquesta política agressiva comporta "reduccions brusques" dels costos, personal inclòs, que afecten la prestació de serveis.

Valls considera que "quan els preus són tan baixos que ja no s'arriba ni a cobrir costos, les companyies solen tenir una tendència a fer reduccions brusques de costos i personal", informa Efe. "Qualsevol preu no és bo", va alertar, i va assegurar que una cosa és aplicar estratègies de " low cost" i una altra rebaixar tant els preus fins al punt que se'n ressenti la prestació de serveis. Per reduir costos -va afegir- s'ha de "reinventar el negoci".

La possible massificació dels creuers obre un altre interrogant: quin és el topall de la indústria? Barcelona va registrar l'any passat 2,6 milions de creueristes, un 10% més que l'any anterior. El president de l'Autoritat Portuària de Barcelona, Sixte Cambra, reconeixia en una entrevista amb l'ARA el 21 de novembre que no es pot esperar que "el 2012 tingui el mateix ritme de creixement". No obstant, el Port ja pensa en una setena terminal de creuers a Barcelona.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT