COP AL TERRORISME ISLAMISTA
Crònica 03/05/2011

La notícia de la dècada arriba per Twitter

El cap de gabinet de l'exsecretari de Defensa Donald Rumsfeld va donar la primícia directament al Twitter, i els mitjans tradicionals no en van començar a parlar fins vint minuts més tard.

Auri Garcia Morera
4 min
FOTO FALSA DEl Cadàver Un canal pakistanès  i l'agència AFP van difondre una fotografia falsa del cadàver de Bin Laden que ja havia aparegut fa dos anys.

BARCELONA.La mort d'Ossama bin Laden serà recordada com la primera gran notícia d'abast mundial que s'ha difós per Twitter abans que per qualsevol mitjà de comunicació. Keith Urbahn, cap de gabinet de l'exsecretari de Defensa nord-americà Donald Rumsfeld, va ser el que va anunciar-la al món sencer amb aquest missatge publicat a les 4.24 de la matinada (hora catalana): "Em diu una persona de prestigi que han matat Ossama bin Laden. Hòstia". Moments després, ell mateix va matisar que no sabia si era cert o no, i que podria tractar-se d'informació errònia o d'un simple rumor, però el tuit original ja estava corrent com la pólvora per la xarxa.

Twitter també va ser el lloc on va aparèixer la primera confirmació d'un treballador d'un organisme oficial dels EUA. La va fer pública Jill Jackson, productora d'informatius de la cadena CBS, a les 4.32 h: "Un assessor de la comissió d'intel·ligència del Congrés confirma que Ossama bin Laden és mort. Els EUA tenen el cos". Els mitjans de comunicació tradicionals, inclosa la cadena per a la qual treballa Jill Jackson, no van començar a parlar de la mort de Bin Laden fins a tres quarts de cinc (hora catalana), més de 20 minuts després del primer tuit del cap de gabinet de Rumsfeld.

Ahir, Keith Urbahn va revelar que la seva font havia estat un productor d'informatius d'una cadena de televisió i va afegir que "les notícies sobre la mort dels mitjans de comunicació de masses arran del meu primer tuit són enormement exagerades". Però el que és cert és que aquest primer tuit ha marcat un abans i un després. La mort de Michael Jackson va ser la primera gran notícia en què un mitjà digital es va avançar als mitjans tradicionals, amb Twitter i Facebook com a caixa de ressonància. Però, aquest cop, Keith Urbahn va donar la primícia directament a Twitter, un servei que ni existia quan es van produir els atemptats a les Torres Bessones.

Tuiteja l'operació sense saber-ho

Unes hores abans que Keith Urbahn mencionés el nom de Bin Laden, un tuitaire pakistanès va retransmetre en directe l'operació militar sense ser conscient que estava vivint en primer persona un esdeveniment històric. Sohaib Athar, un consultor informàtic que viu al mateix complex residencial on s'amagava Bin Laden, va publicar un primer missatge queixant-se que un helicòpter sobrevolés el seu barri de nit. Deu minuts més tard, Athar va afegir: "Una enorme explosió ha sacsejat les finestres, aquí a Abbottabad Cantt. Espero que no sigui l'inici d'alguna cosa horrible".

Durant més d'una hora, l'home va anar publicant detalls de l'operació, com que en realitat hi havia dos helicòpters, que com a mínim un dels dos no era pakistanès i, més tard, que un d'aquests helicòpters havia estat abatut. Unes hores després, quan ja s'havia fet l'anunci oficial d'Obama, Athar es va adonar que havia retransmès l'operació que havia acabat amb la vida de Bin Laden: "Oh, oh, ara resulta que sóc el paio que ha tuitejat en directe l'operació Ossama sense saber-ho. Ja comencen a arribar els mails dels mitjans de masses (sospir)".

Les mencions van començar a multiplicar-se, el seu nombre de seguidors es va disparar, i fins i tot va veure com el seu nom es colava entre els trending topics . Athar va quedar desbordat per les peticions dels periodistes i va acabar publicant un missatge en què es disculpava per no poder respondre-les totes.

La pressa provoca relliscades

Les ganes de donar la notícia molt ràpidament van provocar que més d'un mitjà confongués el nom de Bin Laden amb el del president dels Estats Units. A les webs de la BBC i El País , i en un rètol de la cadena de notícies Fox News, hi van escriure que havia mort "Obama bin Laden". Un presentador d'aquesta cadena va arribar a dir en veu alta: "El president Obama és mort". De seguida, però, va rectificar.

L'altra gran equivocació va ser la publicació d'una fotografia falsa del cadàver de Bin Laden, amb la cara plena de sang i sense ulls, que va provocar confusió als mitjans de tot el món. El canal de televisió pakistanès Geo va ser el primer de fer-la servir, tot advertint que no havia pogut confirmar si era autèntica o no. L'agència internacional AFP també va distribuir-la entre els seus abonats, amb aquest mateix avís. Després, però, molts mitjans van publicar-la donant-la per bona, i més tard van haver de rectificar i disculpar-se per l'error. Aquesta imatge, que es va publicar a les webs de grans diaris britànics com The Times , havia aparegut per primera vegada ara fa dos anys, en un diari digital del Pròxim Orient, també amb l'avís que no s'havia pogut comprovar que fos autèntica. Estava feta a partir d'una fotografia real de Bin Laden, de l'any 2008, i d'una altra imatge diferent d'un home àrab mort, superposades utilitzant un programa informàtic.

Ahir, en un primer moment, es va dir que no existia cap imatge real del cadàver de Bin Laden, tot i que més tard els Estats Units van assegurar que sí que existeix i que ara estan decidint si la fan pública o no. El principal inconvenient, segons una font de l'administració citada per la NBC, és que la imatge és "molt, molt gràfica".

stats