Publicitat
Publicitat

El paper dels docents com a líders

Generar expectatives altes i aconseguir que els alumnes les assumeixin com a possibles i com a pròpies és un dels punts bàsics que posa sobre la taula la fundació Empieza por Educar a l'hora de defensar que no hi ha cap alumne incapaç d'assolir èxits escolars i que, per tant, amb una estratègia pedagògica adequada i molta perseverança el fracàs es podria reduir a zero. Així ho explica el seu director general, Javier Roglá, que d'entrada considera fonamental acabar amb la divisió "massa estesa" entre alumnes bons i dolents i remarca la capacitat transformacional del professor a través de la motivació, les expectatives generades, la planificació i la perseverança: "El professor ha d'actuar com un líder en qualsevol context social".

El programa de la fundació es basa en el model nord-americà Teach For America i s'articula en cinc punts bàsics que pot desenvolupar el professor -amb el suport de tots els altres condicionants que afecten l'alumne, com ara la família- per aconseguir un grau de motivació adequat en el conjunt del grup. El primer punt és marcar les expectatives, deixar clar què és el que s'espera dels alumnes en conjunt. Han de ser, com explica Roglá, "fites ambicioses però quantificables". El següent pas és que tant els alumnes com les seves famílies assumeixin els objectius com a propis, que els vegin factibles i que tinguin ganes d'assolir-los. A partir d'aquí, agafa força la planificació. "Cal dissenyar un itinerari perquè l'alumne sàpiga què haurà de fer durant el curs i en quin nivell es troba en cada moment", apunta Roglá per explicar els punts tres i quatre. Finalment, el model posa èmfasi en la insistència: insistir tant com calgui, ja sigui a través de més hores de repàs o de l'estudi de les condicions concretes de cada alumne, entre altres factors.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT