Publicitat
Publicitat

Reportatge

Els pescadors aproven el canvi al seu moll tot i la retallada en espai d'atracament

El peix de Barcelona es reivindica

Ala Barceloneta hi ha nombrosos restaurants on la gent de la ciutat i de la resta del país hi va a menjar peix i marisc. Molt a prop d'aquests establiments es troba el port pesquer, que acull una flota de 38 embarcacions censades: 21 de la modalitat de pesca d'encerclament, 15 d'arrossegament i 2 d'arts menors. Amb els canvis previstos per l'Ajuntament de Barcelona a la zona, les barques poden veure afectada la seva tasca, sobretot les d'arrossegament, ja que el pla preveu una retallada de l'espai d'atracament de les embarcacions d'aquest tipus de pesca. Per aquest motiu, els mariners han fet diverses propostes per no veure's tan afectats i esperen que es tinguin en compte. Tot i això, els pescadors de Barcelona veuen amb bons ulls la modernització de les instal·lacions.

La venda de productes es du a terme a la llotja pesquera, la concessió de la qual correspon a la Confraria de Pescadors de Barcelona. S'hi fa diàriament, de dilluns a divendres, una subhasta a les cinc de la tarda, que ofereix el que ha capturat la flota d'arrossegament (gambes vermelles, escamarlans, lluç, rap, orades, llobarros, llenguados, calamars, etc.), i una cap a les set del matí, que ven el peix de la flota d'encerclament (sobretot peix blau), quan hi ha captures, cosa que no passa tots els dies.

Encara que no és tan conegut com altres ports, el de Barcelona és el sisè en captures dels vint-i-un que hi ha a Catalunya, segons les dades facilitades pel departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural corresponents al 2009, amb un volum de captures de 2.182.639 kg i una recaptació de 7,8 milions d'euros (3,60 euros per quilo de preu mitjà). En captures està per davant de ports com els d'Arenys de Mar, Blanes, Palamós, Cambrils o l'Escala, per posar uns exemples, i per darrere dels de Vilanova i la Geltrú, Tarragona, Sant Carles de la Ràpita, Roses i l'Ametlla de Mar.

Contra la pèrdua de clients

Això els ha portat a reivindicar el seu producte i promocionar i identificar la marca Peix de la Barceloneta, que està registrada i té un logotip propi. Al darrere d'aquesta iniciativa hi ha tant la Confraria de Pescadors de Barcelona com l'Organització d'Armadors de Pesca de Catalunya (OAPC). José Antonio Caparrós, armador del port de Barcelona i membre de l'OAPC, i Carlos Torres, assessor d'aquesta entitat, ens han explicat els motius que els han dut a impulsar aquesta marca i les actuacions que estan efectuant per potenciar-la.

Torres comenta que s'havia detectat una pèrdua de clients i del valor afegit del producte a la Confraria de Pescadors de Barcelona respecte a altres indrets que tenen marques registrades i on els ajuntaments mostren més interès pel sector pesquer. "Barcelona és tan gran, té tants sectors, que la pesca és poca cosa", admet. Per això, fa més d'un any, amb el suport de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims del departament d'Agricultura, es va fer un estudi de coneixement del producte de Barcelona i les seves potencialitats de comercialització. Els resultats van revelar que el peix de la capital era poc conegut, que molts professionals del sector desconeixien l'existència de la llotja i els pescadors de la ciutat, i que tot això incidia en una minva de les possibilitats dels pescadors de Barcelona. "Això ens va dur a fixar un full de ruta en què el primer punt, abans de comercialitzar, era posicionar-nos en el mercat, se'ns va aconsellar identificar el producte de Barcelona amb una marca pròpia i per això vam crear la marca Peix de la Barceloneta", explica Torres.

Per la seva part, José Antonio Caparrós indica: "En definitiva, el que reivindiquen les embarcacions de Barcelona és la nostra tasca i el nostre peix, i que tingui un valor afegit". "Volem que es reconegui la procedència del nostre peix als restaurants i als punts de venda, cosa que fins ara no passava, i que poc a poc es vagi canviant aquesta tendència", conclou. La tasca de defensar la frescor i la qualitat del peix de Barcelona, i la seva popularització, ha d'anar acompanyada d'una obertura més gran del port als ciutadans, amb jornades culinàries i visites a les embarcacions i a la llotja.

Conveni amb els restaurants

Els promotors de la iniciativa han explicat que s'ha signat un acord amb el col·lectiu Barceloneta Cuina, de què formen part diversos restaurants de la zona, perquè tinguin peix de la Barceloneta a les seves cartes i s'organitzin conjuntament actes promocionals. El 28 de març està previst que es presenti aquest conveni al restaurant Ca la Nuri, que forma part de Barceloneta Cuina. D'altra banda, ja fa temps que són presents a fires, com a l'última edició d'Alimentària i al Mercat de Mercats, celebrat a l'octubre a Barcelona. A més, al setembre es va organitzar una jornada de degustació de la gamba del litoral català, incloent la de Barcelona, esclar.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT