Publicitat
Publicitat

LA CRISI EL FUTUR DELS MITJANS PÚBLICS

El pressupost de la Corporació ha patit una retallada en aportació pública i la crisi publicitària

Una pèrdua de 97,7 milions en cinc anys

Des del 2010 les dues principals vies d'ingressos de la Corporació (aportació pública i publicitat) tenen tendència decreixent. Això ha encongit el pressupost 97,7 milions d'euros en cinc exercicis.

El 30 de novembre passat el consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) va donar llum verda als pressupostos per al 2012, d'un total de 378,5 milions d'euros, amb una dràstica retallada d'un 15% respecte a l'any anterior. D'aportació pública van establir-se un total de 260 milions d'euros -40 milions menys que el 2011- i els ingressos publicitaris previstos van quedar fixats en 84,7 milions. Una setmana abans, el conseller de Presidència, Francesc Homs, ja havia advertit al Parlament que els mitjans públics catalans no s'escaparien "dels ajustos pressupostaris de la Generalitat" i va avançar les dimensions de la "reducció notable".

Malgrat que la retallada d'aquest any ha estat la més important en la història dels mitjans públics, el pressupost de la Corporació ja havia anat disminuint progressivament en els últims cinc anys. Respecte al 2008, quan va pressupostar-se una partida de 476,2 milions d'euros, la Corporació s'ha deixat pel camí un total de 97,7 milions d'euros. Aquell any, l'aleshores director general de la CCMA, Joan Majó, va recordar que la reducció havia estat possible principalment perquè la Generalitat havia assumit el deute històric de l'ens, de 1.047 milions d'euros. Això va fer que ja no calgués pagar una partida de 36 milions que es pagava anualment en concepte d'interessos. El 2007 el pressupost dels mitjans públics va ser de 504 milions.

Amb tot, la injecció pública sí que va augmentar del 2008 al 2010, quan va arribar al màxim de 329 milions d'euros en els últims cinc anys, en un gest del Govern per compensar la caiguda dràstica de la publicitat (i que tindria una breu treva el primer semestre del 2010 amb la desaparició dels anuncis a TVE). Però a partir d'aquell any, coincidirien la caiguda de publicitat i de l'aportació de la Generalitat.

La Corporació ha viscut, a més, en la incertesa de no tenir un contracte programa des del 2009. Es tracta d'un document plurianual que fixa l'aportació del Govern i les obligacions de la CCMA, i que garanteix estabilitat i permet planificar. L'actual equip gestor ja ha començat a elaborar el contracte programa per als pròxims quatre anys, que haurà de validar el Govern.

La reducció a la baixa del pressupost ha provocat que el cost per habitant de la Corporació hagi passat dels 50 als 40 euros. Un estudi elaborat per la consultora Analysis Mason situa TV3 en línia respecte dels canals de països o regions homologables.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT