Publicitat
Publicitat

BARCELONA

La botiga d'Apple que obrirà a l'estiu i la seu de la capitalitat del mòbil la dotaran de glamur comercial

La plaça de Catalunya es reinventa

La plaça de Catalunya de Barcelona enceta una nova etapa. Es convertirà en un pol d'atracció comercial i tecnològic amb l'obertura d'una gran botiga Apple a l'edifici Banesto i la seu de la capital del mòbil.

Mentre l'Ajuntament de Barcelona adverteix que treballa per impulsar la plaça de les Glòries com a nou centre de la ciutat, la plaça de Catalunya fa esforços per no perdre el seu paper protagonista. Si a finals de la dècada dels 90 l'impuls a aquest espai va venir per iniciatives comercials com l'obertura del complex El Triangle o l'arribada del Hard Rock Cafe, el revulsiu del segle XXI se centrarà en l'àmbit de les noves tecnologies. El centre de Barcelona té ara mateix en cartera dos projectes d'envergadura. D'una banda, l'obertura d'una botiga d'Apple -la segona més gran d'Europa, només per darrere de la de Covent Garden de Londres- a l'antic edifici de Banesto, que, sacsejat per la crisi, acumula anys d'inactivitat. I de l'altra, la possible instal·lació, fins al 2018, de la seu de la Mobile World Capital a l'edifici de Telefónica, tocant amb el Portal de l'Àngel.

Aquest acord encara no està tancat i cap de les dues parts no vol donar detalls sobre les condicions de la negociació. La companyia, però, sí que confirma haver posat sobre la taula de l'organització del GSMA el seu edifici històric com a espai per acollir el Mobile World Center. Es tracta d'un espai obert on els ciutadans podran veure de prop les últimes novetats en telefonia mòbil.

Més segura és l'obertura d'una Apple Store d'uns 2.500 metres quadrats a la part nord de la plaça, que segons expliquen fonts pròximes a l'establiment estarà llesta entre els mesos de juny i juliol. És un secret del domini públic, perquè l'empresa nord-americana manté unes condicions de confidencialitat molt dures i no dóna cap detall sobre el futur establiment. Les obres avancen darrere d'un mur blanc que n'amaga els detalls i els operaris tenen ordres de mantenir el projecte en secret.

En un edifici protegit

Després d'anys buscant una ubicació cèntrica a Barcelona, especialment al passeig de Gràcia, la companyia de la poma va tancar l'acord per instal·lar-se a l'antic edifici de Banesto -inclòs en el catàleg d'arquitectura protegida de la ciutat- el novembre del 2010. Va firmar un contracte de lloguer pel soterrani, la planta baixa i la primera planta amb la propietat d'aquest espai comercial, la família De Andrés, que, al seu torn, va comprar el 2009 i per uns 53 milions d'euros aquesta part de l'edifici a Andybal (controlada en un 80% per la immobiliària Ballester) i Banesto (que encara mantenia l'oficina a peu de carrer). Andybal, al seu torn, havia adquirit l'edifici sencer -menys els baixos- per quasi 115 milions d'euros amb la idea de construir-hi 58 pisos d'alt estànding. La crisi va truncar el projecte. Aquest punt emblemàtic de la ciutat, de fet, ha seguit els tempos de la bombolla immobiliària i ha canviat de mans fins a cinc vegades des que Banesto el va vendre, el 2003, per 62 milions d'euros. El preu que va pagar Andybal ja va ser quasi el doble i fins a l'obertura d'Apple i ocupacions al marge -un grup d'activistes hi van entrar coincidint amb la vaga general del 2010- no s'hi ha mogut res.

El nou establiment, el segon d'Apple a la ciutat, tindrà 3.000 metres quadrats, dels quals se n'obriran al públic prop de 2.500, i jugarà amb les alçades. Per engegar les obres, Apple ha hagut d'assumir, com concreten fonts de Ballester, el cost -prop d'un milió d'euros- de la rehabilitació de la façana, amb les escultures de Frederic Marès.

Experiència fugaç

Un dels últims grans canvis en l'àmbit comercial que va viure la plaça de Catalunya va ser l'adquisició per part d'El Corte Inglés dels grans magatzems que la britànica Marks & Spencer havia obert a l'antic Banc Central, després d'una inversió de prop de 5.000 milions de pessetes. La iniciativa va durar només dos anys i la firma va decidir el 2001 vendre els nou establiments que tenia a l'Estat a El Corte Inglés.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT