EXPORTACIONS I IMPORTACIONS
Crònica 12/04/2011

El port de Barcelona es consolida en els mercats asiàtics

La Xina es consolida com el primer soci comercial de la infraestructura i pugen amb força el Japó i Taiwan. Recoder denuncia que el model portuari derivat de la nova llei de ports és "caduc".

Ignasi Pujol
1 min

Barcelona.El port de Barcelona és un termòmetre fidel de l'activitat econòmica a Catalunya, ja que canalitza prop d'un 80% del comerç exterior català i gairebé un 25% de l'espanyol. La infraestructura va experimentar l'any passat un creixement d'un 3% en el trànsit total de mercaderies, fins als 44 milions de tones. Respecte al moviment de contenidors -el principal negoci del port-, va registrar un increment d'un 8%, fins als dos milions d'unitats TEU (unitat de mesura equivalent a un contenidor de vint peus).

Aquesta evolució positiva, després d'un 2009 desastrós, es va reflectir en el compte de resultats del 2010. La facturació del port va ser de 167 milions d'euros, un 3% més que l'exercici anterior. El benefici net es va situar en 81,4 milions, xifra que suposa quadruplicar els 22 milions del 2009. Aquest augment s'explica pels atípics.

Concretament, el port va desfer unes provisions de 25 milions d'euros que havia dotat per fer front a un contenciós sobre les taxes portuàries que es trobava al Tribunal Constitucional. Finalment, Ports de l'Estat ha assumit les compensacions requerides i la dotació acumulada figura com a extraordinària als comptes del 2010. Sense aquest factor excepcional, el resultat d'explotació del port hauria augmentat un 11%, fins als 77,8 milions. Barcelona es va consolidar com el primer port del sistema portuari espanyol, ja que els seus ingressos suposen un 17% del total. La Xina es va consolidar com el primer soci comercial de la instal·lació i van créixer amb força Taiwan, el Japó i el Brasil.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va criticar que la llei de ports aprovada l'agost passat suposa tornar a un "model central absolutament caduc". Recoder també ha denunciat que la "inacció" de Foment respecte als accessos pot provocar un "pseudocol·lapse".

stats