Publicitat
Publicitat

COMERÇ

Els consumidors i alguns botiguers són favorables a avançar la campanya

Les rebaixes encobertes obren el debat del calendari

La campanya de Nadal que tot just acaba avui ha portat a les botigues catalanes un augment del fenomen de les rebaixes encobertes, producte de la davallada del consum que s'acumula des de l'inici de la crisi el 2008. Aquest intent desesperat dels comerços de reactivar les vendes amb promocions de Nadal i Reis ha posat sobre la taula el debat sobre si caldria avançar el calendari de rebaixes. Comunitats com Madrid i Múrcia ja ho fan, i comencen les rebaixes el 2 de gener.

L'Organització Catalana d'Usuaris i Consumidors (OCUC) està "totalment a favor" d'avançar l'inici de les rebaixes "al 2 de gener o fins i tot al 28 de desembre, just després de Nadal", diu Laura Rull, que considera que això "igualaria la situació dels petits comerços amb les grans empreses que estan fent promocions al llindar de la legalitat". El president de la Unió de Consumidors de Catalunya, Salvador Domínguez, també és partidari d'avançar el calendari, però reclama que "els preus siguin més raonables durant tot l'any". Des de la Federació d'Usuaris i Consumidors Independents (FUCI), el seu president, Gustavo Samayoa, pensa que "el més intel·ligent per part dels comerços seria avançar les rebaixes, i als consumidors els aniria molt bé". Samayoa creu que després de Reis la gent no comprarà gairebé res, a excepció de les targetes regal.

L'altra cara de la moneda

Els comerciants, en canvi, s'oposen en general a començar les rebaixes abans de Reis. El secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miguel Ángel Fraile, no està d'acord amb un avançament. "Les rebaixes s'han de mantenir després de Reis. Abans, però, es poden fer promocions i descomptes per fomentar el consum, com de fet ja està passant".

Amb tot, no tots els comerciants són tan reticents a l'avançament. El president de la Fundació Barcelona Comerç, Salvador Albuixech, estaria d'acord a avançar les rebaixes a l'inici de l'any i fins i tot al 27 de desembre sempre que el sector de les joguines en quedi exclòs, atès que el 70% de les seves vendes es concentra abans de Reis. Albuixech demana aquesta excepció també per a altres sectors com perfumeria i electrònica, als quals pertanyen regals molt típics d'aquesta diada. "Però l'equipament de la llar i el personal, com la roba, poden començar el 2 de gener".

Els comerciants gironins, en canvi, rebutgen un hipotètic avançament de rebaixes i aposten precisament pel contrari, situar-les al febrer i l'agost en lloc del gener i el juliol. El president de l'Eix Comercial Girona Centre, Josep Maria Noguer, creu que anticipar les rebaixes seria contraproduent; i el president de la Federació Eix Empordà, Jordi Rotllan, és partidari d'iniciar-les un mes més tard. La Federació de Comerç de Lleida (Fecom) també és contrària a avançar la campanya. La presidenta, Maria Rosa Eritja, creu que dos mesos és massa i aposta per reformular el calendari reduint el període a 15-20 dies però repetint-lo a l'octubre i al febrer. Entre els comerciants tarragonins, en canvi, hi ha disparitat d'opinions. El president de Botiguers de Tarragona, Ferran Milà, està d'acord que comencin abans per aprofitar l'impuls de la diada de Reis, però demana endarrerir les d'estiu al 15 de juliol. El president de la Via T, Joan Blázquez, creu que l'avançament aniria bé a curt termini, "però a la llarga no funcionaria"; i aposta per suprimir les rebaixes i reduir els preus una mica tot l'any.

Els experts, per la seva banda, diuen que amb l'aparició de nous canals i models de venda -internet, outlets , compres col·lectives- i després d'una crisi que ha deixat tocat el consum, el concepte actual de rebaixes tendirà a desaparèixer en un futur.

Sense rebaixes

Per Xavier Oliver, professor de màrqueting de l'Iese, es tracta d'un debat similar al de la liberalització dels horaris comercials. "No es tracta d'avançar o no les rebaixes sinó que la regulació del comerç ja no funciona. El sector ha de ser lliure, escoltar el consumidor i adaptar-s'hi". Oliver considera que les intervencions per defensar el petit comerç no han d'anar en la línia de la regulació sinó en la de "no posar traves financeres o administratives".

Josep F. Valls, catedràtic de direcció de màrqueting d'Esade, opina que la tendència no serà tant avançar les rebaixes com que "es vagin diluint o fins i tot desapareguin". Valls creu que "la tendència és que l'estoc sigui cada cop més baix i la producció més ajustada". "La forma tradicional de rebaixes no es mantindrà i la llei del comerç haurà de canviar".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT