Publicitat
Publicitat

SEGURETAT

El 2011 van augmentar les estrebades i, en un 53%, els delictes a negocis, però van baixar els homicidis

El robatori a empreses atreu el petit delinqüent

El 2011 ha sigut un any de delictes a la baixa que alhora ha fet tornar a aflorar, per la situació de crisi i de barreja social, els delictes per part de grups aficionats. Pugen els robatoris a empreses i les estrebades.

"Cada època té els seus Vaquilles, gent que surt a delinquir", apuntava ahir el comissari Josep Milán en la presentació del balanç de delictes i faltes registrats pels Mossos d'Esquadra durant el 2011. "Continuen sent-hi", afegia el conseller d'Interior, Felip Puig. Però ara, en un moment de tendència a la baixa del nombre de delictes, de control més efectiu i de casos resolts contra el crim organitzat, la petita delinqüència es torna a fer notar. Això passa com als anys 80, amb bosses de pobresa i amb situacions de desesperació, però també amb "altres fenòmens" que Puig va associar a la immigració.

El retrat de la Catalunya que delinqueix ofereix els números més candents en els robatoris amb força a empreses (+ 53,04%) i en les estrebades (+ 28,54%), però aquestes dades no s'expliquen per elles mateixes si no es fa una separació clara entre els grups organitzats, que han anat a la baixa, i els grups aficionats, que són els que estan experimentant un creixement més fort. Segons el director general de Seguretat, Manel Prat, un 33% dels robatoris a empreses estan relacionats amb el negoci del coure i un altre gran pastís són els robatoris que es produeixen en l'àmbit rural, tinguin o no relació amb el coure. "Però també hi ha lladregots que només busquen o material que puguin vendre ràpidament al mercat negre o diners", afegeix.

En l'àmbit urbà les estrebades s'han disparat a Barcelona i a l'àrea metropolitana per l'actuació de petits lladres que es fixen en cadenes i altres joies que encara acostuma a portar la gent gran. La policia de la Generalitat demana com a consell que no es faci ostentació d'aquestes peces a la via pública perquè són un ganxo que fàcilment pot acabar a les múltiples botigues de compravenda d'or en una venda ràpida i sense gaires comprovacions de l'origen.

Homicidis a la baixa

Més enllà d'aquest vessant delictiu que recorda èpoques passades, els homicidis continuen sent la part més impactant del balanç policial. Enguany, com s'esperava, han tingut una sensible caiguda en nombres absoluts, prop d'un 20%, perquè no hi ha hagut puntes d'homicidis com la d'Olot, amb 19 morts (els quinze del zelador de la residència La Caritat i els quatre de Pere Puig Puntí). "El 2010 va ser un any anòmal per aquestes dues causes", va explicar Prat. El conseller d'Interior, en aquest sentit, va afegir que Catalunya presenta "ràtios relativament baixes" d'homicidis per cada 100.000 habitants (1,02) en comparació amb Espanya (1,2) i amb països europeus com el Regne Unit o França (1,4).

Barcelona, més segura

La dada que més satisfacció va suscitar ahir entre els dirigents polítics i comandaments policials va ser el descens del 5% del nombre de delictes i faltes a la regió metropolitana de Barcelona, és a dir, a la capital, que de tota manera encara acumula un terç del total. La regió metropolitana sud experimenta un augment del 3% i la regió metropolitana nord baixa un parell de punts percentuals en relació amb les dades de l'any passat.

Girona i Terres de l'Ebre, amb una densitat molt diferent de la que suporten Barcelona i la seva àrea metropolitana, també experimenten una caiguda notable en els registres delictius (-5% i -7%), mentre que les terres de Ponent i el Pirineu occidental són les regions que en surten més mal parades (+ 4% en tots dos casos). El Camp de Tarragona experimenta un lleuger retrocés en el nombre de delictes i faltes general (-1,7), encara que els responsables policials subratllen que també és, juntament amb l'àrea metropolitana de Barcelona, un dels punts claus d'actuació dels grups organitzats o aficionats que actuen en diferents àmbits de la delinqüència.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT