Publicitat
Publicitat

UNA EMPRESA FAMILIAR HISTÒRICA

Nutrexpa és un grup familiar creat el 1940 i que ingressa prop de 400 milions d'euros a l'any

Qui s'amaga darrere del pot de Cola Cao?

La històrica companyia de les famílies Ferrero i Ventura ha crescut amb la compra de les galetes Cuétara. Ha venut Phoskitos i la producció amb marca blanca a una altra societat de l'entramat empresarial.

El Cola Cao és un dels productes que forma part de l'imaginari col·lectiu. Part de la culpa la té la cançó del negrito , estrenada el 1955 com a falca publicitària per a les radionovel·les de l'època. Però l'origen del cacau en pols més famós es remunta al 1946, quan l'empresa catalana Nutrexpa va crear aquest producte.

Nutrexpa és un dels grups empresarials catalans més pròspers i alhora silenciosos. A part del seu producte estrella, l'empresa familiar fabrica i comercialitza marques com Cuétara, Nocilla, La Piara, Granja San Francisco, Bocadelia, Paladin o Caldos Aneto. El grup és propietat de Javier Ventura Ferrero, que té el 50% de les accions de Nutrexpa, i dels germans de la família Ferrero Jordi (Ignacio, Javier, Antonio, Núria i Maria), que es reparteixen l'altra meitat del capital.

Fa vint anys els propietaris, gens propensos a les aparicions públiques, van ser pioners en la professionalització de l'empresa familiar i van apartar-se de la gestió del dia a dia, cedint la direcció de la companyia a professionals externs.

L'any 2009 (últim exercici amb dades econòmiques disponibles) Nutrexpa va obtenir uns ingressos de 376,12 milions d'euros, un 40% més que l'any anterior. El benefici net va ser de 45,62 milions, amb un creixement del 22,91%. Aquest augment, registrat en plena crisi econòmica, s'explica per l'adquisició, el desembre del 2008, de les galetes Cuétara al grup SOS per 197 milions d'euros.

Història
Però aquest només és l'últim gran pas estratègic d'una companyia que va néixer l'any 1940 de la mà dels empresaris José Ignacio Ferrero Cabanach i José María Ventura Mallofré.

L'empresa va començar elaborant de manera artesanal a la seva primera seu del carrer Menéndez y Pelayo, al barceloní barri de Gràcia. Eren temps de postguerra i racionament a Espanya, i Nutrexpa fabricava pastilles de sopa bullabessa, i flams i llevat Gloria. Però el seu primer èxit rotund va arribar amb la mel de la Granja San Francisco, producte creat el 1942.

Onze anys després de llançar al mercat Cola Cao, la fàbrica original va quedar petita i l'empresa va construir una factoria al carrer Lepant de Barcelona. Cola Cao i la mel de la Granja San Francisco continuen sent els vaixells insígnia de Nutrexpa i els que tenen més entrada a l'estranger. La companyia va començar a exportar als anys setanta i aquesta activitat ha anat creixent de manera progressiva fins a arribar a la cinquantena de països als quals es destinen actualment els productes de Nutrexpa, des d'Europa a Àfrica, passant pel Pròxim Orient i els Estats Units.

L'any 1981 la companyia es va implantar a Xile i el 1984 a Portugal. El 1989 va ser una de les primeres empreses espanyoles a establir-se a la Xina, on va començar a produir Cola Cao un any més tard.

Malgrat l'extensa xarxa internacional, el gruix de les vendes del grup català provenen del mercat espanyol. Dels 376 milions d'euros facturats l'any 2009, 362 milions es van obtenir a Espanya, 7,94 milions d'euros van procedir de la resta de la Unió Europea i la resta de mercats internacionals van aportar 5,85 milions d'euros.

Nutrexpa ha anat ampliant el seu ventall de productes progressivament. Dues de les fites principals van ser la compra del fabricant de paté La Piara, l'any 1988, i la incorporació de Nocilla, el 2002. El grup Nutrexpa té actualment vuit fàbriques a Espanya, de les quals la meitat són a Catalunya; concretament a Parets del Vallès (Cola Cao), Montmeló (Nocicao), Manlleu (La Piara) i Riudarenes (Phoskitos).

Venda de Phoskitos
Precisament Phoskitos va ser una de les marques que van canviar de mans el 2009. Nutrexpa va vendre aquesta empresa a Nupa, una altra societat de l'entramat empresarial de les famílies Ferrero i Ventura (de fet el nom de Nupa correspon a la primera i última síl·laba de Nutrexpa).

Paral·lelament Phoskitos va comprar a Nutrexpa "els drets de comercialització de galetes fabricades per a tercers per un import de 4,612 milions d'euros", tal com figura als comptes de l'empresa dipositats al registre mercantil. Això vol dir que la marca de pastissets de xocolata serà l'encarregada de produir les galetes que es comercialitzin amb marca blanca. D'aquesta manera, el grup deslliga societàriament els seus productes més genuïns dels que es comercialitzen per als grans distribuïdors.

La compra de Cuétara ha permès a Nutrexpa absorbir els efectes de la crisi econòmica, que han afectat durament els grups de la indústria de gran consum. Per abordar l'operació, l'empresa va firmar un crèdit de 170 milions que acabarà de pagar previsiblement el 2017. La quota que ha d'abonar als bancs el 2011 és de 29,89 milions.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT