Publicitat
Publicitat

CIRCULACIÓ

La baixada més gran de la mobilitat es produeix en els desplaçaments d'oci i a les autopistes

El trànsit cau un 10% a causa de la crisi

La crisi econòmica i el preu del combustible han expulsat un 10% del trànsit de les carreteres catalanes en només tres anys. La caiguda del volum de circulació es nota sobretot els caps de setmana.

La crisi també s'ha fet notar a les carreteres catalanes, en les quals, des que el 2008 el sistema econòmic va començar la caiguda lliure, el descens de vehicles s'ha situat al voltant del 10% i el de consum de carburant per sobre del 5% en els últims 12 mesos. Les carreteres, tot i que es faci difícil detectar-ho en hores punta, van més buides, ja sigui perquè el preu a l'alça de la benzina fa que cada cop més gent opti pel transport col·lectiu -les xifres de viatgers de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) revelen un increment global del 2% aquest primer semestre- o perquè les dificultats econòmiques de les famílies suposen menys mobilitat per obligació.

Però aquesta dinàmica de contenció queda encara més clara en els desplaçaments d'oci, els caps de setmana, quan el descens del nombre de vehicles que surten a les carreteres en relació amb els que ho feien fins al 2007 és més pronunciat, sobretot en les vies de pagament, en les quals la caiguda se situa, de mitjana, en el 15%, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT). Si durant el 2007 els quilòmetres recorreguts pels diferents vehicles a la xarxa de carreteres es xifraven per sobre dels 38.000 milions, el 2010 va tancar amb una estimació de 34.500 milions. La caiguda més forta es va notar entre el 2007 i el 2008, quan la baixada va ser superior als set punts i la dinàmica, tot i que suavitzada, no s'ha invertit. "La mobilitat per oci s'ha vist més afectada per la sacsejada econòmica i la gent surt menys per plaer, per això els canvis quasi no es noten en punts com els accessos a Barcelona en hores punta, que continuen estan molt plens, però sí en els desplaçaments de cap de setmana", apunta Òscar Llatje, coordinador de mobilitat i seguretat viària del SCT, que creu que el descens ja està tocant fons. A les autopistes la caiguda ha estat encara més pronunciada i en punts com l'AP-7 entre Barcelona i Tarragona, Abertis ha detectat una caiguda d'intensitat mitjana del 21% dels vehicles des de l'inici de la crisi fins ara. En aquest punt, a més, l'existència de vies alternatives que no són de pagament fa que el descens anual continuï dibuixant una corba a la baixa i que el primer semestre d'aquest 2011 la via hagi estat un 10% més buida. A la resta d'autopistes, en canvi, el gran cop es va patir fa quatre anys i la baixada s'ha mantingut però no tan pronunciada. Abertis ha detectat "un descens clar de camions", cosa que atribueix al descens de l'activitat econòmica.

Aquesta dinàmica a la baixa té una lògica repercussió en la factura de combustible. A Catalunya, en els últims 12 mesos, el consum de benzina sense plom de 95 octans ha baixat un 4,4% i el de gasoil un 1%. Fora de l'àmbit metropolità, el SCT ha detectat lleugers símptomes de canvi i des del 2009 milloren els volums de trànsit.

Com abans de la crisi

L'altra cara de la moneda la viu el transport públic. Les últimes dades de l'ATM inverteixen la corba de la del vehicle privat. Són especialment positives al metro de Barcelona, on la crescuda de la xarxa i l'adaptació de les parades han estat claus perquè el 2010 es batés el rècord de validacions i perquè, en dies laborables, n'hi hagi de mitjana 1.300.000. El transport públic de l'àrea de Barcelona ha recuperat, el primer semestre, els nivells de viatgers previs a l'esclat de la crisi.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT