TRANSPORT DE MERCADERIES
Crònica 04/01/2012

El trànsit ferroviari del Port de Barcelona es duplica des del 2009

T.g.
2 min
Files de contenidors al Port de Barcelona abans de ser enviats cap als mercats exteriors.

BARCELONAEl trànsit ferroviari de contenidors del Port de Barcelona en els onze primers mesos de l'any passat va augmentar un 46%, fins a 139.171 TEU (un TEU és la mida estàndard que equival a 20 peus). D'aquesta manera, la quota de transport de mercaderies per tren també va créixer i es va situar en l'11% sobre el total que va moure el port barceloní.

S'ha de tenir en compte que durant tot el 2010 la quota va arribar al 8% i l'any anterior amb prou feines s'acostava al 5%. Això vol dir que la quota s'ha duplicat en només dos anys. L'evolució ha estat exponencial, perquè el percentatge d'utilització el 2006 era del 2,5%. Del total de contenidors transportats per ferrocarril entre els mesos de gener i novembre, 71.308 TEU van arribar per via marítima i van ser carregats al Port per sortir en tren cap a diverses destinacions del mercat interior, especialment a la península Ibèrica i França.

En canvi, un total de 67.234 TEU es van descarregar al recinte portuari en tren per ser embarcats en direcció als mercats exteriors. Pel que fa al transport de vehicles nous, també ha experimentat uns resultats notables, amb un total de 153.002 unitats en tren, cosa que representa un increment del 28%.

El bon comportament d'aquest tipus de transport respon a l'esforç inversor del Port de Barcelona en matèria d'infraestructures, tot i que fa anys que es reivindica la connexió de la nova terminal que entrarà aquest any en funcionament a la part ampliada del Port.

Malgrat tot, la unió de les dues terminals existents, la connexió amb l'ample europeu en alguns trams de l'AVE i les inversions d'alguns operadors com Naviland han fet possible l'augment de la quota ferroviària sobre el total transportat. Des del Port es van invertir 15,5 milions el 2010 en l'ampliació i millora de la xarxa interna. Destaquen els 8 milions que s'han destinat a l'adaptació de l'ample a les terminals de Tercat i TCB i els 5 milions per a la terminal del moll Prat.

stats