Publicitat
Publicitat

VOTACIÓ PER UN NOU VEHICLE

UGT i USOC defensen els sacrificis i CCOO els rebutja

Els treballadors de Nissan tenen l'última paraula sobre la 'pickup'

La plantilla de Nissan a Barcelona vota avui si està d'acord amb la congelació salarial i altres sacrificis per optar a un nou vehicle. La història es repeteix a Catalunya després que Seat s'adjudiqués així l'Audi Q3.

"Acceptes l'aplicació de les mesures per a l'adjudicació de la pickup a les plantes de Barcelona?" Aquesta és la pregunta que els treballadors de Nissan de la Zona Franca i de Montcada hauran de respondre en el referèndum que se celebra avui. La plantilla expressarà així el seu parer sobre els sacrificis que la multinacional va demanar fa uns mesos com a condició per comptar amb Barcelona per fabricar una nova camioneta.

A partir de les cinc de la matinada i fins a la tarda, els gairebé 3.000 treballadors podran votar a les nou meses electorals i d'aquest resultat en dependrà la decisió que el Japó farà pública demà sobre la pickup . Entre les mesures més destacades hi ha la congelació salarial durant tres anys, l'augment efectiu del temps de feina i una bossa de 40 hores per introduir més flexibilitat a la fàbrica.

Els sindicats estan dividits davant la consulta als treballadors. Mentre que UGT i USOC han subscrit les mesures i les defensen sempre que tinguin com a resultat l'arribada del nou vehicle, CCOO va demanar a la plantilla que les rebutgi perquè creu que la negociació s'ha basat més en el xantatge que en la recerca de consens. A més a més, considera que l'empresa va comprometre el nou model quan es va pactar la retallada de 1.500 treballadors.

La direcció de Nissan va donar suport al pla, i va apel·lar al "sentit comú" de la plantilla. El subdirector de la companyia a Espanya ja va advertit que una victòria del no en el referèndum seria un missatge molt negatiu a la direcció del Japó.

El nou vehicle garanteix una producció anual de 60.000 unitats durant deu anys i suposarà una inversió d'uns 80 milions d'euros a les instal·lacions catalanes.

El precedent de Seat i el Q3
La situació que travessa Nissan a Barcelona té moltes similituds amb la que va viure l'altre gran fabricant d'automòbils a Catalunya, Seat, fa dos anys.

Llavors, la direcció del grup Volkswagen buscava una destinació per fabricar l'Audi Q3 i entre les candidates hi havia la planta de Martorell. La multinacional també va posar sobre la taula la necessitat d'un esforç dels treballadors per acabar d'inclinar la balança a favor de la planta catalana i, com ara sembla que ha fet Nissan, va esperar la reacció de la plantilla per anunciar on aniria a parar el nou vehicle.

La plantilla de Seat va decidir en referèndum congelar-se el sou durant un any i va aconseguir que dos dies després la multinacional fes oficial l'adjudicació del vehicle, que començarà a fabricar-se aquesta primavera a Martorell.

La UGT es va quedar sola al comitè defensant aquest sacrifici i ara assegura que a Nissan cal repetir-lo per garantir els llocs de treball. Per la seva banda, CCOO sempre ha defensat que la congelació salarial mai va ser determinant per atreure l'Audi Q3 a Catalunya. El sindicat també critica que el sacrifici que es demana a Nissan va molt més enllà. El responsable d'Indústria de CCOO, Javier Pacheco, va lamentar ahir que les dues grans multinacionals hagin instaurat el precedent de voler revisar les condicions laborals vinculant-les a l'arribada de nous models a les fàbriques.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT